story • RTL Z Podcast

Alle 20 artikelen
Artikel 20 van 20 • Podcast

Maurits Hertzberger: 'Kunst kopen is geen goede investering'

Artikel 17 van 20 • Podcast

Kitty Koelemeijer: 'Prijs blijft leidend bij dagelijkse boodschappen'

Paul van Liempt • 08 juni 2018 06:20

Kitty Koelemeijer: 'Prijs blijft leidend bij dagelijkse boodschappen'
Beeld © RTL Z

Alibaba, Amazon en Coolblue lijken te bewijzen dat online winkelen een enorme vlucht neemt. Zo groot, dat de vraag niet lijkt of stenen winkels het daartegen afleggen, maar wanneer. Maar dat is een verkeerde voorstelling van zaken, volgens hoogleraar Kitty Koelemeijer.

"Dat er meer leegstand komt is onvermijdelijk, omdat er minder winkelruimte door dezelfde merken wordt benut. Maar op termijn, je ziet het nu al in veel steden, wordt de ruimte door tijdelijke winkels (pop up-stores) ingenomen", vertelt de hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit in een podcastinterview met Paul van Liempt.
Iedere vrijdag nieuwe interviews in de podcastreeks Van Liempt Een op Een. Deze week: hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit Kitty Koelemeijer.

"Websites en webshops zijn middelen, veel retailers overschatten het zogenaamde kanaaldenken. Service of beleving zorgen dat je je echt kunt onderscheiden", aldus Koelemeijer, ook columnist op RTL Z.

Investeren in online

Juist vanwege de beleving zullen winkels en winkelcentra altijd populair blijven. Ook de jonge generatie vindt 'shoppen' een prettige tijdsbesteding. Maar, waarschuwt ze, natuurlijk blijft online groeien, dus investeer daar wel in.

Haar oproep is vooral gericht op het 'high end'-segment, bijvoorbeeld de luxe modezaken, waar ruim negentig procent offline wordt verkocht. "Dan denken ze dat je online niet veel hoeft te investeren, maar ook die kapitaalkrachtige consument wil zich eerst online oriënteren. Dan kun je maar beter zorgen dat je website op orde is."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen