Personal finance

Manpower: Ey G, skeer? Verdien doekoe op Schiphol voor fissa's

24 mei 2017 14:57

Manpower: Ey G, skeer? Verdien doekoe op Schiphol voor fissa's
Beeld © ANP

Bij Manpower richten ze zich op de G's en homies die boeng graag doekoe willen cashen om fissa's te betalen. Dus ja, wat doe je dan?

Nou, de volgende vacature online zetten: Doekoe verdienen met bagage tillen op Schiphol(inmiddels offline gehaald, zie screenshot voor origineel)



Voor skeere G's

Om de potentiële nieuwe parel van de arbeidsmarkt de vacature in te trekken, begint de tekst met een dialoogje.

"Ey man, wat doe jij dan deze zomer?"
"Geen idee, G. Ik ben skeer. Jij dan?"
"Ik ga een kast worden bij KLM, toch. Effe gymen met die koffers en doekoe verdienen"

Waar G staat voor vriend, skeer voor arm, kast voor een sterk persoon, gymen voor sporten en doekoe voor geld.

Doekoe voor patta's en batra's

Omdat je geld verdient met een betaalde baan, een donnie (tientje) per uur, kun je ook spullen kopen, en dat legt de vacature nog wel even haarfijn uit. Uiteraard wel in dialoogvorm.

"Kan ik dan die nieuwe patta’s kopen?"
"Ja man! Je kan naar fissa's gaan, batra's halen en die gucci riem. Gucci alles."

Waar patta's staat voor schoeisel, fissa's duiden op feesten of partijen en batra's verwijzen naar flessen sterke drank.

Serieuze zaak

De bedenker van de vacature laat, in gewoon Nederlands met een licht Amsterdamse tongval aan RTL Z weten dat de vacature zeker geen marketingstunt is, maar 'een manier om jongeren te bereiken, los van hun nationaliteit'.

Om dat voor elkaar te krijgen, heeft het volgens Manpower zin om jongeren aan te spreken in de taal die zij zelf spreken. Veel werkgevers hebben moeite om de juiste 'tone of voice' te vinden, aldus de medewerker van het uitzendbureau: "Wij kunnen dat wel."

Sorry

Toch heeft Manpower besloten de vacature offline te halen, omdat hij voor veel 'negatieve reacties' heeft gezorgd op sociale media. Directeur Marketing en Communicatie Jeroen van Hooff zegt daarover: "Het is duidelijk dat we mensen tegen de borst hebben gestoten, dat spijt ons."

Op social media verwijten sommige mensen Manpower dat het taalgebruik stereotyperend of zelfs racistisch zou zijn. "Dat is nooit de bedoeling geweest", zegt Van Hooff. "Wij staan juist voor een inclusieve arbeidsmarkt (waar je afkomst of culturele achtergrond niet uitmaakt, red.), waar alleen talent telt."

KLM boos

KLM, namens wie de vacature was geplaatst, is op zijn zachtst gezegd niet erg te spreken over de gang van zaken. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij laat weten dat de tekst niet van te voren is gezien en niet is goedgekeurd door KLM. "Zodra wij hem zagen, hebben wij Manpower hierop aangesproken." De woordvoerder benadrukt dat KLM dit op basis deed van de inhoud van de vacature, niet de ophef.

Of dit voorval consequenties heeft voor de samenwerking tussen KLM en Manpower is nog niet duidelijk. De kwestie wordt nog intern besproken. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen