Personal finance

Makelaarsland krijgt forse boete: te negatief over makelaars

Carien ten Have • 19 mei 2017 13:13 @carienth

Makelaarsland krijgt forse boete: te negatief over makelaars

Makelaarsland heeft een boete van tienduizenden euro's gekregen van de tuchtrechter. De internetmakelaar heeft reclamespotjes gemaakt die bij andere makelaars totaal in het verkeerde keelgat zijn geschoten.

"Jeetje, wat zijn die makelaars allemaal duur man." Dit is een deel van de reclamespotjes van Makelaarsland die bij collega's verkeerd valt.

De vier reclames die in 2016 werden uitgezonden gaan over traditionele makelaars die buitensporig hoge vergoedingen vragen, en die kopers van alles wijs maken om geld te verdienen. Terwijl het veel goedkoper en beter kan zónder makelaar, bij Makelaarsland, aldus de reclames.

Zwart maken

Maar dat is tegen het zere been van collega-makelaars die bij beroepsvereniging NVM zijn aangesloten, waar ook Makelaarsland bij zit. Ze vinden dat Makelaarsland andere makelaars bewust zwart maakt en schoffeert. En dat de internetmakelaar zich oncollegiaal gedraag.

Bovendien zouden zulke reclamespotjes niet goed zijn voor het imago van de NVM-makelaars. "Dergelijke NVM-leden dienen geroyeerd te worden bij het dusdanig zwart maken van je collega’s", schrijven ze aan de Raad.  

50.000 euro

De tuchtrechter is het met ze eens, zo blijkt uit de uitspraak. Makelaarsland heeft zich te negatief uitgelaten over collega’s, en de reclames hebben tot veel ophef geleid.

De internetmakelaar krijgt een boete van 50.000 euro en wordt voor 4 maanden voorwaardelijk geschorst bij de NVM. Ook moet het de proceskosten van 2.500 euro betalen.

Goede doel

Tot grote onvrede van Makelaarsland. "Wij vinden dat een klant op basis van onze reclames zelf een inschatting kan maken van wat hij ervan vindt", zegt Jeroen Stoop, directeur van Makelaarsland, "Bovendien noemen we niemand met naam, we noemen de NVM niet. We maken gewoon een leuke en ludieke reclame." 

Stoop: "De boete heeft geen consequenties voor Makelaarsland, maar het is hiermee wel een dure reclamecampagne geworden." Makelaarsland gaat nu de NVM proberen over te halen om de 50.000 euro te schenken aan een goed doel. 

Bron • RTL Z / Carien ten Have

Gerelateerde artikelen