Carrière

Bedrijfsleven en werknemers leren wereld verbeteren op een slimme manier

Coen van de Ven • 17 juni 2017 12:46 @CoenvdVen

Bedrijfsleven en werknemers leren wereld verbeteren op een slimme manier
Filosoof Peter Singer heeft wereldwijd volgers, ook in Nederland Beeld © Koen van Haalen

Filosofen, geleerden en mensen uit het bedrijfsleven houden zich steeds vaker bezig met de wereld verbeteren op een slimme manier. Deze maand opende de organisatie Effectief Altruïsme Nederland, waar ondere andere Alexander Rinnooy Kan adviseur is. "Er valt hier nog veel te winnen."

Effectief altruïsme is een rationele, bijna wiskundige, benadering van hoe je op een slimme manier de wereld verandert. Want zo stelt de de beroemde Australische filosoof Peter Singer die zich hier hard voor maakt: als een geringe opoffering van eigen luxe kan leiden tot het redden of verbeteren van mensen in erbarmelijke omstandigheden, moet je dat doen.

Over de hele wereld starten zijn volgers momenteel organisaties. Zo ook in Nederland waar Singer zelf begin deze maand de deuren opende van Effectief Altruïsme Nederland. Deze stichting, waar twee mensen werken, wordt geadviseerd door vooraanstaande geleerden, zoals dus Rinnooy Kan, en mensen uit het bedrijfsleven. 

Bètawetenschappers

Opvallend veel van de effectieve altruïsten komen uit de bètawetenschappen en zijn in tegenstelling tot sociale wetenschappers – die normaal de dienst uitmaken bij niet-gouvernementele organisaties (ngo's)  – behoorlijk exact ingesteld. Impact moet meetbaar zijn en effectiviteit aantoonbaar.

"In Nederland is veel te winnen op dit gebied", zegt Sjir Hoeijmakers, econometrist en directeur van de Nederlandse afdeling. "We behoren wereldwijd tot de gulste gevers en zijn een zeer pragmatisch volk dat gewend is dingen op een rationele manier te benaderen."


Linksvoor zit Peter Singer. Rechts op het bankje zit Sjir Hoeijmakers (grijs park). Beeld: Koen van Haalen

Carrièreadvies

Met de pas gestarte organisatie wil Hoeijmakers netwerken vormen waarin mensen elkaar kunnen helpen om 'goed doen' effectiever aan te pakken. Ook carrièreadvies hoort daarbij. Want wie bedenkt dat een mens 80.000 uur werkend doorbrengt kan in die tijd de wereld het meest effectief bijsturen. "Daarnaast word je er gelukkig van. Hoe blij je bent met je werk hangt uiteindelijk af van hoe betekenisvol je bent."

Wie geen tijd heeft voor een kop koffie bij de effectieve altruïsten, kan hier alvast vier van hun (carrière)tips lezen:

1. Investeer eerst in jezelf

"Het is verleidelijk om meteen bij een ngo te gaan werken maar dat kun je vaak beter niet doen. Je moet focussen op career capital", zegt Hoeijmakers. "Eerst zal je je talenten moeten maximaliseren en dat gaat het beste als je flexibel bent en op plekken komt waar je kunt blijven groeien." Daarvoor heb je bijvoorbeeld binnen grote bedrijven mogelijkheden.

Flexibel zijn is volgens Hoeijmakers essentieel omdat het de meeste kans biedt om de plek te ontdekken waar je talenten het beste in kunt zetten. Als je dat in een te vroeg stadium kiest en het blijkt het uiteindelijk niet te zijn, kun je niet meer bewegen. En dus uiteindelijk minder impact hebben.

2. Kijk buiten de gebaande paden

Als je een flexibele carrièretijger bent geworden kun je kritisch gaan bepalen waar je de meeste impact gaat realiseren. Ook dit is een behoorlijk rationele afweging. Want stel dat je een advocaat op de Zuidas bent met een uursalaris van een paar honderd euro. "Dan kun je beter een extra uur werken en dat geld doneren dan ergens een uur soep gaan scheppen."

Ook moeten altruïsten altijd zichzelf plaatsen in een groter geheel. Als je een natuurliefhebber bent kun je bij Greenpeace gaan werken, maar je kunt ook bij Shell gaan zitten om juist deze boosdoener bij te sturen.


De 70-jarige filosoof kwam de Nederlandse stichting zelf openen. Beeld: Koen van Haalen

"Iets goeds doen binnen een slecht bedrijf kan soms meer impact hebben dan iets goeds doen binnen een goede organisatie", aldus Hoeijmakers. "Zeker als je bedenkt dat die stoel in die slechte organisatie anders gevuld wordt met iemand zonder jouw idealen.”

Dit werkt volgens de Nederlandse altruïst alleen als je goed bestand bent tegen druk van buitenaf en je de 'morele ondergrens' in de gaten houdt. "Daarnaast kun je het meeste bereiken als je ook goed in je vel zit, dat kan alleen als een positie bij je past."

Als je twijfelt of het realistisch is om een bedrijf te doen kantelen, kun je volgens Hoeijmakers ook kiezen voor een bedrijf dat nu nog neutraal is maar 'goed' kan worden. "Uiteindelijk is het wel een eis dat 

3. Doe de 'Pledge'

Wie zeker wil zijn dat al die mooie tips en nobele ambities niet sneuvelen kan maar beter al vroeg 'de gelofte' afleggen – The Pledge. Wie meedoet doneert de rest van zijn of haar leven ten minste 10 procent van zijn of haar inkomen aan zo effectief mogelijk goede doelen..

Dat geld komt dan terecht bij een veelvoud aan organisaties die voldoen aan de strenge eisen die effectieve altruïsten stellen: genoeg impact per bestede euro en alleen geld voor echt belangrijke doelen als extreme armoede.



The Pledge is de belofte om de rest van je leven 10 te doneren aan een selectie van goede doelen

"Je moet hier juist vroeg mee beginnen. Dan wordt het gewoonte en wordt het onderdeel van je ritme", zegt Hoeijmakers. "Als je wacht tot je pensioen komt er altijd een excuus om het uit stellen. Wie vroeg begint ziet het op den duur niet meer als geven of geld dat je kwijtraakt, maar als een logisch onderdeel van je uitgaven."

4. Krijg waar voor je (donatie)geld

Stel je kiest voor dat megasalaris op Wallstreet en besluit daar standaard 10 procent van te doneren aan goede doelen. "Wees dan zeer kritisch", waarschuwt Hoeijmakers. "Stop niet zomaar geld in een collectebus maar reflecteer of dit past bij jouw ideële doelen en of dit de meest effectieve manier is om die te ondersteunen."

Dat kun je zelf onderzoeken maar er zijn inmiddels ook organisaties ontstaan die op een effectief altruïstische manier uitrekenen welke goede doelen echt impact hebben.

Zo doet GiveWell grondig onderzoek naar de impact van doelen. De Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft inmiddels een speciale onderzoeksgroep die wetenschappelijk doneren onderzoekt en Effective Giving is een Nederlands platform dat filantropen adviseert over hoe ze maximale impact generen.

Gerelateerde artikelen