We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Opinie

Klant centraal? Nee, wéér genaaid door de bank

Puck Scheres • 20 maart 2017 16:31 @PuckScheres

Klant centraal? Nee, wéér genaaid door de bank
Beeld © ANP

Het zal toch niet waar zijn? Klanten van Nederlandse banken zijn weer bedonderd. Redacteur Puck Scheres pleit voor een gulle compensatie: "Banken, trek die portemonnee."

Zo'n 30.000 huizenbezitters hebben miljoenen euro’s te veel boeterente betaald toen zij hun hypotheek oversloten, constateert de AFM. Hypotheekverleners rekenden op een manier die goed was voor de bank, maar slecht voor de klant.

Goh. Waar hebben we dat eerder gehoord?

Na de woekerpolisaffaire en de bankencrisis is het vertrouwen van de consument in de financiële sector naar het vriespunt gedaald. Banken en verzekeraars beloofden beterschap. De klant zou voortaan centraal staan. Ze hebben hun mond vol over 'transparantie' en er werd een bankierseed geïntroduceerd. Plechtig beloven de bankbengels hun klantbelang centraal te stellen en geen misbruik te maken van kennis.

Het klinkt allemaal zo mooi. Maar vandaag wordt weer eens duidelijk dat de gewone man voor miljoenen euro’s een oor is aangenaaid. Ze sloten hun hypotheek over om lagere maandlasten te betalen. Logisch dat je dan een boeterente betaalt als je contractbreuk pleegt. Maar banken hoeven dit financiële nadeel niet kunstmatig op te krikken door gegoochel met getallen en rentes.

Deze vaak zeer ingewikkelde rekensommen zijn voor consumenten niet na te rekenen. En je mag al blij zijn als je überhaupt een boeteberekening krijgt opgestuurd. Ik heb consumenten gesproken die te horen kregen of ze even tien- of twintigduizend euro willen overmaken. En daarna moeten ze blijven zeuren voor een onderbouwing op papier.

Onder druk van de AFM hebben ABN Amro, ING, Rabobank, de Volksbank en Delta Lloyd vandaag laten weten dat ze hun portemonnee trekken. Consumenten krijgen het te veel betaalde bedrag retour. Het schadebedrag: een paar miljoen euro per bank. Een schijntje voor deze miljardenbedrijven.

Helaas geldt deze compensatie alleen voor klanten, die vanaf 14 juli 2016 hun hypotheek oversloten. Vanaf die datum gelden er nieuwe Europese hypotheekregels. Wie vóór die tijd zijn hypotheek oversloot en ook veel te veel boeterente betaalde, is een pechvogel.

Vereniging Eigen Huis becijferde dat sinds 2012 zo’n 150.000 mensen hun hypotheek oversloten vanwege de rap dalende rente. En ook vóór 14 juli 2016 vulden banken en verzekeraars hun zakken met ondoorgrondelijke en oneerlijke rekenmethodes. Maar deze gedupeerden hebben geen poot om op te staan. Hopelijk kunnen consumentenorganisaties als Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond de druk opvoeren om iets voor deze groep te berekenen.

Dit is een uitgelezen kans voor banken en verzekeraars om goede sier te maken. Mijn advies: strijk ruimhartig over je hart. Neem genoegen met iets minder bonus. Geef ruiterlijk toe: sorry mensen, we hebben het verkeerd gedaan. We gaan u allemaal netjes terugbetalen.

Voor deze miljarden omzet makende bedrijven is zo’n compensatie van ettelijke miljoenen een schijntje op hun begroting. Maar het gebaar naar het publiek is groots en onbetaalbaar. Daar kan geen imago-campagne of bankierseed tegenop.

Dus: trek je portemonnee, maak de belofte 'de klant centraal' waar en leef je eigen Code Banken na! 

Bron • RTL Z / Puck Scheres