René Lukassen_goed.png

René Lukassen

René Lukassen is financieel economisch journalist voor RTL Nieuws en RTL Z.

Opinie

Schiphol bouwt een luchtkasteel

Afgelopen maandag presenteerde Schiphol de bouwplannen voor een nieuwe terminal A. Die moet ervoor zorgen dat er jaarlijks nog eens 14 miljoen passagiers extra gebruik kunnen maken van de luchthaven.

Dat is een toename van ruim 20 procent, want Schiphol verwerkt nu al zo’n 64 miljoen reizigers per jaar. Het is ook een belachelijk aantal, want het is bijna vier keer de hoeveelheid inwoners van Nederland en 77 keer dat van Amsterdam.

De vraag is waarom Schiphol deze terminal nog bouwt. De luchthaven verwerkt dit jaar net geen 500.000 vluchten en daarmee zit het aan zijn plafond.

Nu hoopt Schiphol dat het na 2020 verder mag groeien, tot 600.000 vluchten, maar die hoop kon wel eens ijdel blijken.

Zo mag Schiphol alleen groeien als dat zonder aanvullende geluidhinder kan. Een milieueffectrapportage moet dit aantonen en uit tussentijdse berekeningen blijkt volgens de belangenvereniging Bewoners Omgeving Schiphol dat er ruimte is voor 508.000 tot 528.000 duizend vluchten.

Dat is maximaal 5,6 procent meer dan het plafond van 500.000 en duidelijk minder dan 600.000. In dit geval lijkt een terminal die ervoor zorgt dat Schiphol 20 procent meer passagiers aankan wat aan de ruime kant, tenzij de vliegtuigen ineens een stuk groter worden.

Er is een tweede hobbel die groei in de weg staat. Groei van het aantal vluchten mag alleen als dat veilig kan. Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft dit laten onderzoeken waarbij ze uitgaat van 'een beperkte groei in het aantal vliegbewegingen na 2020'.

Beperkt is hier het sleutelbegrip. Is het denkbaar dat de demissionair staatssecretaris een toename van het aantal vluchten met 20 procent beperkt vindt? Of heeft ze de invulling van 'beperkt' overgelaten aan de onderzoekers, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum?

Als deze laatste 'beperkt' opvat als 1 procent groei per jaar, dan zou Schiphol tussen 2020 en 2030 kunnen groeien tot een slordige 550.000 vluchten per jaar. Dan bouwt de luchthaven nog steeds een wat te ruim luchtkasteel, maar dat hoeft niet per se erg te zijn.

Dan rest de vraag of Schiphol meteen na 2020 verder kan groeien. Het antwoord kon wel eens 'nee' zijn, want tegelijk met de milieueffectrapportage en de veiligheidsanalyse onderzoekt Dijksma de herinrichting van het Nederlandse luchtruim. Dat zit op zijn zachtst gezegd nogal vol.

Bovendien heeft Dijksma daarbij niet alleen te maken met burgerluchtvaart, maar ook met militairen en het buitenland. Het doorlopen van dat proces duurt dus lang, en het moet zorgvuldig, en Dijksma denkt dan ook dan het 'niet realistisch is dat een heringericht luchtruim eerder dan 2023 beschikbaar zou kunnen zijn'.

Laat dat nou ook het jaar zijn waarin Schiphol de nieuwe terminal denkt opgeleverd te krijgen.

Meer van René Lukassen

Meer opinie