paul_van_liempt.png

Paul van Liempt

@paulvanliempt

Paul van Liempt is presentator van het programma 'Van Liempt, één op één', elke maandag om 22.30 op RTL Z. Hij schrijft over ondernemerschap. En de rol van media.

Opinie

Dit bedrijf schiet Google, Facebook, Apple en Amazon voorbij

Wat te doen in tijden van disruptie en transitie? Niemand weet het, maar zet een tafel met alfamannetjes bij elkaar en de zelfverzekerde oneliners vliegen je om de oren.

Afgelopen weken ving ik aan dit soort tafels een paar zonder hapering uitgesproken voorspellingen op: "Over vier jaar verschijnt de papieren krant alleen nog op zaterdag", "Over vier jaar kijkt niemand onder de 35 nog lineaire tv", "wie nu slecht in zijn data zit is over vier jaar dood" en de brutaalste: "Vertrouwen in de toekomst."

Twee van de mannen die gewapend met die laatste marketingterm de komende vier jaar in gaan, geloven in ieder geval in hun eigen toekomst: Buma en Rutte. Aan een van die tafels wierp een politieke insider een strategietje op.

In het kort kwam het hier op neer. Buma barst van het zelfvertrouwen, hij gaat kritisch en met gezag vanuit de Kamer het kabinet volgen, de Bolkesteinrol. Hij had ook voor de Kok-rol kunnen kiezen: minister van financiën en vice-premier worden, daarna de macht overnemen.

Maar met een kabinet met zo’n wankele basis achtte hij dat minder verstandig. En het jonge talent Wopke Hoekstra staat klaar, die kan zich op die post geen buil vallen. In 2020 is hij na gebleken beschikbaarheid een ideale vice-premier onder Buma.

Buma denkt vooruit, met het oog op naderende verkiezingen. Hij ziet in Oostenrijk een man die zijn zoon had kunnen zijn voor de christen-democraten de verkiezingen winnen en denkt dat de tijd rijp is.

Hij vermoedt ook dat dit nieuwe kabinet na de Provinciale Statenverkiezingen van 2019 een minderheid in de Eerste Kamer behaalt (orakel Wiegel waarschuwde er dit weekend in De Telegraaf ook al voor). En begin 2020 komt er in Europa een mooie positie vrij die het vertrouwen in de toekomst van Rutte verklaart.

Donald Tusk gaat weg als voorzitter van de Europese Raad, een eervolle plek voor Rutte. Zijn partij kan hem met een gerust hart laten gaan, ze zullen in koor roepen hoe trots ze zijn dat hun voorman president van de Europese Unie wordt. En Buma neemt het stokje over in Nederland.

Belangrijker was de voorspelling aan een van de tafels over grote bedrijven van de toekomst.

Wie zet data, de nieuwe olie, het beste in? Wie weet hoe je in een digitale economie structureel veel geld verdient? En wie weet hoe je met een goed verhaal klanten, businesspartners en personeel aan je bindt?

Natuurlijk blijven de grote vier (Google, Facebook, Apple, Amazon), of liever nog vijf met Microsoft erbij, voorlopig op eenzame hoogte, maar er is een kaper op de kust. En uit de aanpak van die kaper kunnen andere bedrijven die data voorop stellen lering trekken. Een bedrijf dat een serieuze speler is, sinds het in de race was voor twitter en linkedin.

Het gaat om bedrijfssoftware gigant Salesforce (beurswaarde rond de 50 miljard euro), dat aan bedrijven en consumenten levert en consumenten adviseert over de beste omgang met klanten. Vooral interessant is de stap die het bedrijf zette met het programma Einstein, hier te vinden.

Een door kunstmatige intelligentie gedreven programma waarin alle data zijn opgeslagen die het heeft verzameld. Einstein adviseert op basis daarvan over het moment en de manier waarop klanten moeten worden benaderd. Salesforce heeft ook een filosofie die aanslaat bij jonge werknemers, het staat voor de achtste keer op rij in de wereldranking van100 beste bedrijven om voor te werken (zie bloovi.nl).

In de wereld van transitie en disruptie gaat het veel sneller dan in voorgaande revoluties. Toen er twee eeuwen geleden door geleerden van toen gewaarschuwd werd voor de val van het Romeinse Rijk, liet die val nog 500 jaar op zich wachten.

Het was de theoretisch natuurkundige Einstein zelf, ook goed in one-liners, die vooruitwijzend naar deze tijd al een duidelijk advies de wereld inslingerde voor wie toekomstbestendig wil zijn: "Het leven is als fietsen. Je moet de vaart erin houden anders val je om."

Meer van Paul van Liempt

Meer opinie