maarten_veeger.png

Maarten Veeger

@breakingsweep

Maarten Veeger is verslaggever bij RTL Z. Hij verwondert zich over de ontwikkelingen in Europa. 

Opinie

Zuipen maar! In naam van de vrije markt

Een principekwestie.

Zo noemde bierbrouwer Grolsch het feit dat ze geen minimumprijs willen voor hun bier in de supermarkt. Bij Heineken en Bavaria was het niet veel anders. En bij de regeringspartijen PvdA en VVD net zo. Wij bemoeien ons niet met de prijzen van wat dan ook in de supermarkt, is het politieke verhaal.

Het waren reacties op het voorstel van het Nederlands Instituut voor alcoholbeleid STAP. Dat pleitte vorige week met wetenschappelijke publicaties in de hand voor een minimumprijs voor alcohol. Een krat met 24 flesjes bier voor minder dan vijf euro (bij onder meer Albert Heijn, Plus, Lidl) moet verboden worden. Het verband tussen de prijs van alcohol en de omvang van de schade die alcoholgebruik veroorzaakt is kraakhelder, zegt STAP.  

De politiek zegt dat de supermarkten hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Nederlandse brouwers schuiven de verantwoordelijkheid ook met zijn allen door naar de winkels.  De prijs van drank wordt door de slijter of super bepaald. En die houden van stunten. Het voordeel gaat naar u als klant. Net als de verantwoordelijkheid. 

En kijk eens waar die verantwoordelijkheid terecht is is gekomen.

Gisteren werd duidelijk dat het aantal comazuipers de laatste tien jaar is verdubbeld. Jongeren zuipen zich dolgraag graag helemaal klem. In 2015 belandde 1600 van hen op de eerste hulp. Het risico op alcoholvergiftiging is het grootst in de leeftijd 18-24 jaar. Legale drinkers dus. En het mooie voor hen is dus: het kost geen drol.

Het begint met een paar biertjes en vervolgens komt de sterke drank op tafel. Toffe filmpjes op internet van bijvoorbeeld de Wodka Boys vertellen hoe ze het best kunnen drinken. Een fles wodka kost minder dan 15 euro. Dat samen met het kratje van nog geen vijf euro wordt gegarandeerd binge-drinking voor weinig! Bij binge-drinking moet je 6 glazen drinken in twee uur, waarmee je een promillage van 0,8 krijgt in het bloed. En lekker lam wordt.

Dat nihilistische doel behalen kost je als je het bij bier uit de supermarkt houdt 1 euro en twintig cent. Met wodka ben je vier euro kwijt. En je begint knetterlam aan je tweede ronde binge.

Zo beslist de vrije markt tenslotte. Wodka, gin, slechte whisky, wijn en bier produceren kost bijna niets meer. En dus is het goedkoop. En we gaan ervoor naar de winkel die het nog goedkoper maakt. Een flesje bier kost ook maar een fractie meer dan een fles water in de winkel. Dat is vrije markt. Die u zo van harte uitnodigt u dood te drinken. In naam van de vrijheid. Zeggen ook onze volksvertegenwoordigers in koor dus.

In die vrije markt bepaalt u als consument het helemaal zelf. De drankcultuur onder jongeren gaat daarmee frappant genoeg richting die van wat ooit het land van het communisme was. In Rusland, daar kunnen ze pas echt zuipen. En het is er ook heel erg gaaf als je vreselijk dronken bent. Het was er ooit doodsoorzaak nummer een onder jonge volwassen mannen.

De vrije markt dus. Die brengt ons in bezopen Russische sferen. Hou dus op met dat schijnheilig gelobby voor een vrije markt voor bier en ander alcohol. De prijsconcurrentie is een race to the bottom. Het alcoholgebruik moet je als land in toom houden. Zeker richting jonge volwassenen. En die stuur je niet met reclamepraatjes over je verantwoordelijkheid. Zo blijkt. Maar gewoon keihard met de prijs.

In Rusland weten ze dat inmiddels. Daar bestaat al lang een minimumprijs voor alcohol. En die is in de afgelopen jaren enkele malen en met tientallen procenten verhoogd. Dit jaar ook weer. Schotland begint er nu aan vanwege het harde gezuip daar. Wanneer volgt Nederland?

Proost! 

Meer van Maarten Veeger

Meer opinie