maarten_veeger.png

Maarten Veeger

@breakingsweep

Maarten Veeger is verslaggever bij RTL Z. Hij verwondert zich over de ontwikkelingen in Europa. 

Opinie

Het foute feestje van Shell

Timing lijkt niet de sterkste kant van Shell. De Koninklijke oliemaatschappij viert tot en met zondag een feestje met duizenden kinderen in Den Haag. Op dit festival 'Generation Discover' staan zaken als innovatie en duurzaamheid centraal. Shell wil kinderen en jongeren enthousiast maken voor de techniek.

En ondertussen wil het ons ook allemaal het gevoel geven dat het bedrijf keihard werkt aan het oplossen van het probleem van deze eeuw: de opwarming van de aarde veroorzaakt door de uitstoot van broeikasgassen. Gassen die vooral in de atmosfeer terechtkomen door het verbranden van fossiele brandstoffen, die onder meer door Shell worden geproduceerd.

Timing

Die timing, hoor ik u denken. Nou, het publiciteitsfeestje op het Haagse Malieveld deze week gaat gepaard met het nieuws dat Shell zich terug wil trekken uit het enige grootschalige nieuwe energieproject waar het op dit moment in Nederland bij betrokken is: een groot windmolenpark voor de Zeeuwse kust.

Shell wil amper tien maanden nadat het instapte in het ruim een miljard euro kostende project, dat in 2023 af moet zijn, er al weer uit om te cashen. Het zou te lang duren voordat dit park iets oplevert, valt hier te lezen.

Marketing

Shell bereidt zich voor op – en investeert in – de uitdagingen en kansen die de energietransitie biedt, zo zegt het bedrijf op de eigen website. Het steekt daarvoor echter een schamele 1 procent van het totale budget voor investeringen in New Energy.

Zeker 90 procent van de investeringen gaat in de echte kernactiviteiten: olie en gas. Tot tevredenheid van de aandeelhouders natuurlijk. Dat levert pas echt geld op. Alleen al aan marketing wordt meer uitgegeven dan aan nieuwe energie.

De verre toekomst

En dan komen we weer terug op het Malieveld. Scholieren, studenten en ondernemers met een energiestartup zijn er welkom. Ook is er een wedstrijd om wie de meest futuristische superzuinige auto kan laten rondrijden.

Heel toekomstgericht. Liefst de verre verre toekomst. Iets voor onze kinderen. Voor startups en mensen die met een klein beetje hulp van Shell nog wat langer mogen onderzoeken. Niets voor de huidige generatie Shell. Terwijl voor duizenden bedrijven die energiezuinige en fossiele energieloze toekomst er al lang ligt, schuift Shell het allemaal naar een volgende generatie.

Meer van Maarten Veeger

Meer opinie