Kitty Koelemeijer

Kitty Koelemeijer

@kittykoelemeije

Prof.dr.ir. Kitty Koelemeijer is hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Zij schrijft voor RTL Z over trending topics in retailing en technologie.

Opinie

Selling goods is such small business

26 oktober 2015 18:05

"Selling goods is such small business." Het is met afstand de meest memorabele uitspraak die ik dit jaar heb gehoord. Gezegd door een manager van het grootste Chinese online B2C platform JD.com tijdens een studiereis met e-commerce ondernemers. De uitspraak geeft een goed beeld van de ambities van grote internetondernemingen oftewel "tech companies".

Veel ondernemers en consumenten denken in bestaande indelingen in industrieën en sectoren. Voor hen zijn Amazon en Alibaba online retailers, Google een zoekmachine, Facebook een social media platform en Apple producent en verkoper van apparaten. Dat is slechts een deel van het verhaal. Amazon en Alibaba zien zichzelf als technologieondernemingen die min of meer toevallig zijn gaan "retailen" omdat ze door hun digitale technologie het verschil kunnen maken. Het online aanbieden van vele miljoenen producten is voor hen spelen in de digitale speeltuin. Voor hetzelfde geld doen ze andere dingen. Als zoekmachine is Amazon de grootste concurrent van Google. Apple investeert in datacenters en biedt cloud services aan. Google introduceerde de koopknop waarmee consumenten geadverteerde producten kunnen kopen. En ze hebben allemaal een bankvergunning.

Technologieondernemingen digitaliseren. De jacht op data drijft ze voort. Taal, beeld, geluid, beweging, menselijk genoom, alles wordt in data omgezet. De missie van Google is "alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken". Google schat het totaal aantal unieke boeken op 130 miljoen en hoopt deze in 2020 allemaal gedigitaliseerd te hebben. Naast Google werken onder andere Whatsapp (Facebook) en Microsoft aan stem- en spraakherkenning. Kamermeisjes in Chinese hotels gebruiken de app WeChat om een gesprek te voeren met bezoekers in welke taal dan ook. Met dezelfde app kunnen ze ook shoppen, betalen en nog veel meer. Kunstmatige intelligentie en virtual reality helpen bij het verwerken en commercialiseren van data en dat is de reden waarom techondernemingen daar vele miljarden in investeren. Facebook opende in juni van dit jaar in Parijs haar derde onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie. Doel is het ontwikkelen van algoritmes waardoor taal, foto’s en video’s automatisch kunnen worden begrepen en verwerkt.

Niet alleen mensen zijn onderling verbonden, ook producten, apparaten en onderdelen krijgen een eigen ip-adres. Binnen enkele decennia zullen er tientallen miljarden onderling verbonden zijn via het Internet of Things. Ondernemingen als Philips, General Motors en Siemens  zetten groot in op deze "connected products". Zij treden toe tot het speelveld van de technologieondernemingen. Nieuwe businessmodellen ontstaan en de circulaire economie krijgt nieuwe kansen.

Technologieondernemingen hebben geen boodschap aan bestaande instituten. Waarom zouden ze? Ze doen datgene waardoor ze hun technologische voordeel kunnen benutten. Ze zijn geen retailers, ze retailen digitaal. Ze worden geen banken, ze faciliteren betalingsverkeer. Ze zijn geen producenten, ze produceren apparaten waarmee technologieën beter tot hun recht komen. Hoe ziet u uw onderneming? Werkt u bij een retailer, groothandel, bank, producent of speelt u mee in het technologiespel?