Frederieke Hegger

Frederieke Hegger

@frederiekeh

Frederieke duikt voor RTL Z in de economie van de toekomst. Met een beetje extra aandacht voor voor duurzaamheid, innovatie, fintech en privacy.

Opinie

Waar zijn de voorstanders van TTIP?

03 mei 2016 01:52

Zo, wat zal er in Brussel gevloekt zijn gisteravond. De TTIP-stukken liggen, voor een groot deel, op straat.

Alle milieuclubs, ngo's en partijen ter linker zijde doken erbovenop. Zie je wel, zeggen de critici, Amerika bedreigt ons voedsel. Het tegengeluid over TTIP galmt weer keihard door Europa.

"Ik ben namelijk een grote TTIP-twijfelaar."

Aan de kant van de voorstanders blijft het angstvallig stil. Ja natuurlijk: de verantwoordelijke eurocommissaris klom gisteren gelijk in de pen en schreef een felle blog. Nee, in Europa krijgen we geen gmo's en nee, ze ging de standaarden niet verlagen. En dat er verschillen blijken tussen de EU en de VS is niet gek, stelde ze, daarvoor zit je aan de onderhandelingstafel. Klinkt nog best logisch en aannemelijk ook.

Maar weet je waar ik nou zo op zit te wachten? Op een overtuigend betoog van voorstanders, de ondernemers die hier beter van worden. Ik ben namelijk een grote TTIP-twijfelaar. Ik heb zorgen, maar sta ook open voor de 'up side' van dit verdrag.

"Waar zijn de woedende reacties op de woedende reacties?" 

Naar cijfers over economische groei luister ik niet meer, daar zijn zoveel verschillende onderzoekjes over gepubliceerd. En die lijken verdacht veel op nattevingerwerk. Nee, ik hoor graag wat het mij oplevert als ik in de supermarkt sta. Of hoe het Europese bedrijven een handje helpt. Waar zijn de spandoeken daarover? Waar zijn de woedende reacties op de woedende reacties? Als dit dan zo enorm belangrijk is, waar blijft dan dat vlammende betoog? Die factcheck op de spookverhalen. Of hebben de tegenstanders toch een punt?

Overigens zijn ze er wel, als je goed zoekt: de verhalen van de voorstanders. In mei 2014 bijvoorbeeld, TTIP lag nog niet zo gevoelig, vertelde Willem Jan Laan van Unilever en VNO-NCW waarom het verdrag zo'n goed idee was. Dat Unilever (je weet wel, van de shampoos en pastasauzen) zou profiteren van TTIP, wordt door zijn verhaal heel helder:

"Een voorbeeld dat ik zou willen aanhalen uit ons eigen bedrijf is ijs. Als wij ijsproducten exporteren naar de VS, dan moeten we invoerrechten betalen en aan allerlei andere voorwaarden voldoen. Maar ook omgekeerd: als wij andere producten, zoals Ben & Jerries-ijs, vanuit de VS exporteren, dan moeten wij invoerrechten voor de EU betalen en aan hun voorwaarden voldoen." Deze handel zou veel goedkoper verlopen als de invoerheffingen worden afgebouwd, legt hij uit.

"Bij RTL Z waren we blij met zo’n helder antwoord: hè fijn, een bedrijf dat heel concreet kan aangeven wat het hun oplevert."

Verder is Laan meer dan positief: het verdrag zou gezinnen 500 euro per jaar opleveren en ook nog meer banen. Feest. Bij RTL Z waren we blij met zo’n helder antwoord: hè fijn, een bedrijf dat heel concreet kan aangeven wat het hun oplevert. En het ging ook nog om een belangrijk bedrijf voor Nederland. Daar werken veel mensen, en wij kopen veel shampoos en pastasauzen.

Een half jaar later benaderden we daarom Unilever opnieuw om de heer Laan nogmaals te spreken. Maar dat kon helaas niet. Ook wilde Unilever eigenlijk geen uitspraken meer doen over TTIP. Dat vond het bedrijf 'te prematuur'. Wel verwees het naar lobbyorganisaties VNO-NCW en FoodDrinkEurope, die duidelijk voorstander zijn van het verdrag. Maar dan was Unilever toch zelf ook gewoon voorstander? Daar wilde men geen uitspraken meer over doen. Maanden later bleef het antwoord hetzelfde.

Nou breekt m'n klomp, dacht ik. Als voorstanders het publiek niet meer uitleggen waarom dit een goed idee is, ja, dan blijf je met de chloorkipverhalen zitten. Of met sussende politici en lobbyclubs, maar ja, daarvan weten we toch al wat ze denken.

"Schreeuw van de daken waarom de tegenstanders geen gelijk hebben."

Lieve ondernemers en andere enthousiastelingen in Nederland: klim alsjeblieft (vaker) zelf op de barricade. Leg ons uit waarom TTIP er wel moet komen. Schreeuw van de daken waarom de tegenstanders geen gelijk hebben. Wat het voor jullie bedrijf en ons als consument gaat opleveren. Ik sta open voor jullie verhaal en volgens mij ben ik niet de enige.

"We hebben nog wel een taak te vervullen als het gaat om de informatievoorziening en de communicatie over de gevolgen van dit partnership agreement."

Weet je wie dat zei? Juist: Willem Jan Laan, van Unilever. 

@FrederiekeHegger