Henri Bontenbal

Henri Bontenbal

@Henribontenbal

Henri Bontenbal is energie-expert bij Stedin.

Opinie

Snapt u het nog?

22 juni 2016 06:31

Vroeger was het leven nog simpel. Aan de ene kant had je Greenpeace en Milieudefensie. Die waren voor een beter milieu, tegen klimaatverandering en tegen vervuilende bedrijven. GroenLinks was hun trouwe politieke bondgenoot. Aan de andere kant had je de grote energie-intensieve industrie. Shell, Dow Chemical, Tata Steel, Akzo Nobel. Dat soort bedrijven. Die partijen verzetten zich voor en achter de schermen tegen ambitieus klimaatbeleid. Gesteund door trouwe bondgenoot VVD. Een soort verzuiling dus.

Tot een paar jaar geleden werkte het ongeveer nog zo. Maar wie de afgelopen weken het nieuws een beetje gevolgd heeft en nog in dit zwart-wit-schema dacht, moet toch in verwarring zijn. Want wat moet je met al die berichten over grote bedrijven die klimaatverandering heel serieus nemen? De verwarring begon eigenlijk al met het Energieakkoord. Milieuclubs zaten aan tafel met de grote bedrijven en er kwam warempel nog een akkoord uit ook.

Het werd nog verwarrender. Shell wil grote windparken gaan neerzetten op de Noordzee. Huh? Shell was toch van het 'ik pomp alles op wat ik kan oppompen'? Shell's concurrent Total, het Franse oliebedrijf, maakt het nog 'bonter'. Dat bedrijf heeft groene energieleverancier Lampiris in België overgenomen. Hetzelfde Total kocht een paar weken eerder al voor een miljard de Franse batterijproducent Saft. Een koerswijziging richting groene energie dus. Verwarring compleet.

Dan Volkswagen. De autofabrikant die sjoemeldiesels verkocht. De Duitse en Franse autofabrikanten lobbyden jarenlang met succes tegen strengere emissienormen, gesteund door EU-politici met een slappe rug. De Amerikanen hadden wel ballen en trokken een streep. 'Dieselgate' krijgt nu een bijzondere wending. Want Volkswagen gaat fors inzetten op elektrisch en autonoom rijden. Dieselgate blijkt dus een zegen en wake-up call te zijn geweest voor de auto-industrie.

Nog meer verwarrend nieuws. Supermarktketen Lidl gaat snellaadpunten voor elektrische auto's neerzetten. Prijsvechter Lidl? Yep! De raffinaderij van Shell Pernis gaat restwarmte leveren aan Rotterdamse woningen. Tata Steel is aan het isoleren geslagen en bespaart daarmee het jaarlijks elektriciteitsverbruik van zo’n 10.500 huishoudens. De Nederlandse Energiemaatschappij bestelt 1.000 Tesla’s Model 3 en bouwt aan snellaadstations voor elektrische auto's.

Straks tanken we onze elektrische auto van Volkswagen vol bij de Lidl met groene stroom van Total… Snapt u het nog?

Maar VNO-NCW, de energie-intensieve industrie en de VVD dan? Is er dan niemand meer die weerstand biedt tegen het ‘groene geloof’? VNO-NCW publiceerde vorige week haar campagne 'NL Next Level' en pleit voor forse investeringen in de energietransitie als 'de groene motor' van duurzame economische groei. VEMW, de belangenbehartiger van de energie-intensieve industrie, bracht een visie uit op de reductie van de eigen uitstoot van CO2 met 80 tot 85 procent in 2050. Nota bene! En de VVD? VVD-Kamerlid Dijkstra twittert zich blauw met de hashtag #VVDduurzaam! Het moet niet gekker worden…

En de milieuorganisaties, zijn die in opperbeste stemming? Dat is wellicht nog het meest verwarrende: de ‘klassieke’ milieuorganisaties lijken op het punt beland dat ze overbodig of soms zelfs remmend zijn. Door hun oriëntatie op het linkerdeel van het politieke spectrum en hun zwart-wit denken lijken ze niet in staat de huidige ontwikkelingen bij te benen.

Het zijn verwarrende tijden.