Opinie

De geneugten van groene zeep en de ondergang van Unilever

30 december 2019 06:03

Schaamtepleziertjes, wie heeft ze niet. Wij ook thuis. Een van onze meer onschuldige genoegens is het gloedvol reciteren uit 'de 27 toepassingen van groene zeep' als voorleesact met de kinderen. Je kunt er je haar mee wassen, wist u dat? Ook 'schijnt het te helpen tegen kalknagels'. Ik breng het mijn kinderen als absurde humor, maar ik zou ik niet zijn als het niet een verholen moralistische vrekkenboodschap is. Een verkapte zure aanklacht tegen consumentisme, modieuze marketing en onnodige milieuschade van hippe moderne namaakschoonmaakmiddeltjes.

Groene zeep is spotgoedkoop, ook groen voor het milieu; het werkt prima, ruikt heerlijk. Maar de belangrijkste reden om het spul te vertrouwen is dat er geen schreeuwerige reclame voor wordt gemaakt. Nationale trots Unilever verkocht tot voor kort ook groene zeep, onder de merknaam Driehoek. Unilever zoekt altijd naar maximale waarde voor de aandeelhouder. Per definitie komt dat neer op het maximaal geld uit de zak kloppen van de consument.

"Wat voor de consument supernuttig is, is voor Unilever per definitie waardeloos. Letterlijk."

Het moge duidelijk zijn waarom Unilever consumentenparel Driehoek in 2017 van de hand deed. Een potje is goedkoop, maar gaat haast eindeloos mee. Het is moeilijk als A-merk onderscheidend te maken. Marketeers zien geen kans er de gewenste diefstalmarge uit persen. Wat voor de consument supernuttig is, is voor Unilever per definitie waardeloos. Letterlijk.

Groene zeep is niet het enige nuttige spul dat Unilever weg heeft gedaan. Welbeschouwd is vrijwel alles wat ze over hebben in hun productgamma onnodig. Goed, ze maken nog Calvé pindakaas – maar hoe lang nog. Ongeduldige aandeelhouders dringen erop aan om de gehele voedingsmiddelentak te verkopen, met Magnum-ijsjes en Knorr en al. Veel te nuttig.

"De dood van het A-merk wordt al decennia voorzien. Maar mensen schijnen nog steeds emotioneel bevredigd te worden door AXE, Prodent of Dove."

De producten die Unilever overhoudt kunnen we missen als kiespijn, neem tandpasta. Poetsen zonder pasta verwijdert tandplak net zo goed. Sterker nog: poetsen met pasta verstoort de oh zo belangrijke natuurlijke mond- en darmflora, vermoedt de wetenschap. Schuimmiddel en fluoride in tandpasta doden wellicht juist de nuttige mondbacteriën. Je poetst je met pasta gewoon sneller naar je dood toe, daar komt het toch echt op neer.

Shampoo idem dito: overbodig spul. Ik spoel al jaren mijn haar alleen maar uit met water. De vetbalans op je hoofdhuid past zich naar natuurlijk niveau aan als deze niet dagelijks wordt verstoord door agressieve middeltjes. En als je toch wat wil smeren: we zagen het, jawel, een likje groene zeep werkt ook.

De dood van het A-merk wordt al decennia voorzien. Maar mensen schijnen nog steeds emotioneel bevredigd te worden door AXE, Prodent of Dove. Beste lezer, trap er niet langer in. Groene zeep werkt voor alles. De rest is overbodig. Dan zet ik het aandeel Unilever vast op de verkooplijst.