Esther Crabbendam

Esther Crabbendam

@Ezsther

Esther Crabbendam werkt bij privacyorganisatie Bits of Freedom en was voorheen voorzitter van FNV Jong. 

Opinie

Trap Facebook je bed uit

28 september 2019 07:55

Begin deze maand rolde Facebook zijn nieuwste onderdeel uit in de Verenigde Staten. Met de kop 'It's Facebook official' introduceerde het bedrijf de nieuwe dating-omgeving. Vanaf nu is Facebook, in de landen waar het is uitgerold, het nieuwe Tinder, en meer!

Facebook beschikt namelijk over veel meer informatie over jou dan andere datingapps. Het bedrijf weet niet alleen op welke plekken je vaak komt, wat je 'liket', op welke advertenties je klikt en welke websites je bezoekt, maar ook wie jouw vrienden en vrienden van vrienden zijn. En dat is waardevolle informatie in de datingindustrie. 

Informatie waar Facebook graag gebruik van maakt. Zo introduceren ze de 'Secret Crush'-functie, om optimaal gebruik te maken van de combinatie van Facebook als vriendenplatform en een datingapp. Met 'Secret Crush' kan je vrienden aanvinken die jij stiekem wel ziet zitten, maar die bijvoorbeeld een relatie hebben. Pas als die persoon jou ook als geheime crush selecteert zien jullie dat van elkaar. Zo weet Facebook door het faciliteren van vreemdgaan nog meer interessante informatie van je te ontlokken.

Maar is dit wel informatie die je wilt delen met een bedrijf dat niet bekend staat om z'n zorgvuldige databeveiliging? Het bedrijf stelt dat privacy bij de datingomgeving voorop staat. Maar als Facebook zelfs het telefoonnummer dat je opgeeft om je account te beschermen blijkt te gebruiken om geld te verdienen, lijkt het ons onwaarschijnlijk dat ze dat niet zouden doen met de informatie over wie je aantrekkelijk vindt en waar je op valt.

De datingapp is niet de enige manier waarop Facebook intieme informatie probeert te verzamelen. De Britse privacywaakhond Privacy International deed afgelopen maanden onderzoek naar wat menstruatieapps aan informatie delen met het bedrijf. Het antwoord zal je niet verbazen.

Een menstruatieapp, waarin je kunt bijhouden wanneer je ongesteld wordt, is handig om verrassingen te voorkomen. Maar in plaats van slechts een kalender met een herinneringsfunctie, hebben veel van dit soort apps ook een dagboekfunctie. Hierin vraagt de app dagelijks naar informatie over je gezondheid, humeur en seksleven, met de belofte jouw cyclus beter bij te kunnen houden of preciezer je vruchtbaarheid te voorspellen.

Privacy International toont in hun onderzoek aan dat er bij veel van deze apps, zodra je aanvinkt dat je seks hebt gehad, een update naar Facebook wordt gestuurd. Hetzelfde geldt voor de informatie over hoe je je voelt, of je wel of geen voorbehoedsmiddelen hebt gebruikt en de medische informatie die je invoert.

Misschien vraag je je af waarom deze intieme gegevens interessant zijn voor Facebook. Het antwoord is weer weinig verassend: data = geld. En als het om vrouwen gaat is dit de meest waardevolle data die Facebook kan verzamelen. Voor marketeers zijn (aanstaande) moeders een goudmijn. Uit onderzoek blijkt dat data van een gemiddeld persoon zo'n 10 cent waard is, die van een zwangere vrouw 1,50 dollar. En op basis van alle informatie die jij in je cyclusapp invult zou het zomaar kunnen dat Facebook eerder weet dat je zwanger bent, dan jij zelf.

Zoals bij zoveel gratis apps zijn ook de menstruatieapps die data delen met Facebook er niet voor de vrouw, maar voor de markt. En ook de nieuwe datingsfunctionaliteit van Facebook is voor het bedrijf gewoon een extra – stiekeme – manier om geld te verdienen aan gevoelige informatie. Informatie die je niet eens bewust deelt, maar die vergaard wordt puur door het gebruik van de functionaliteit of app. 

Gebruik je zo'n app en wil je inzage in de data die van je wordt opgeslagen? Of wil je dat alle informatie die de app, of Facebook, over je heeft wordt verwijderd? Doe dan gemakkelijk een inzageverzoek bij My Data Done Right. Wil je weten of en welke informatie jouw menstruatieapp deelt met Facebook? Vindt het uit op de website van Privacy International