Patrick Wessels

Patrick Wessels

@Consupsycholoog

Patrick schrijft over psychologie en consumentengedrag.  Waarom koop je het ene product wel en het andere niet? En hoe kun je daar slimmer mee omgaan?

Opinie

Niet in verkooptrucs trappen? Koop met een boodschappenlijstje

17 mei 2019 06:17

Het voorjaar komt langzaam op gang en zelfs de zomer staat al bijna voor de deur. Tijd voor een nieuwe tuinset.

Tenminste, dat is waar wij ons thuis op oriënteren nu we een compleet nieuwe tuin hebben laten aanleggen. Een leuke zoektocht naar een mooie nieuwe set, maar ook een potentieel gevaarlijke aankoopuitdagingen vol valkuilen door slimme verkopers en marketeers.

Die verkopers en marketeers willen me namelijk niet zomaar een tuinset verkopen, ze zien me natuurlijk het liefst het duurste en meest luxe model bestellen. Een set met speciale kussens die uitstekend tegen de regen kunnen, van een net iets mooier (maar ook duurder) materiaal en mét de mogelijkheid om de leuning eenvoudig naar achteren te klappen.

Dat wil je natuurlijk, toch?

Zodra ik meerdere tuinsets met elkaar ga vergelijken is er altijd een mooier, beter en vooral duurder model beschikbaar. Het kan niet op, iets dat geldt voor praktisch alle grote aankopen die je doet. Je kunt eenvoudig het beste van het beste in huis halen, als je de portemonnee maar trekt. Uiteindelijk eindig je daardoor met een geweldige tuinset, waar je duizenden euro's voor betaalt. Maar of die het geld volledig waard is? Dat valt te bezien.

Door de verschillende sets met elkaar te vergelijken loop ik in een belangrijke valkuil die verkopers voor me opzetten. Zij weten dat het moeilijk 'nee'-zeggen is tegen een net iets betere, net iets mooiere en net iets meer onderhoudsvriendelijke of meer duurzame set. Door me de meest luxe modellen te laten zien slagen ze er waarschijnlijk in om me een paar honderd euro meer dan het aanvankelijke budget uit te laten geven.

Zodra je een grote uitgave wilt doen, bijvoorbeeld voor een nieuwe tuinset, is het belangrijk om tevreden te zijn. Probeer tevreden te zijn met een model dat voldoet, op basis van eigenschappen en kenmerken die je vooraf hebt opgesteld. Doe onderzoek naar het materiaal dat het best geschikt is, de minimale afmetingen en het type kussens dat je zoekt. Zodra je daar een goed beeld van hebt, kun je daarmee een boodschappenlijstje maken.

Maak een lijstje en schrijf daarop dat je een tuinset zoekt in hout (in plaats van wicker), dat je minimaal een hoekbank wilt met een driezits en een chaise longue en dat je het belangrijk vindt dat de kussens waterafstotend zijn.

Met dat lijstje in de hand wordt het een stukje makkelijker om je aan je eigen budget te houden. Beoordeel de tuinsets die je tegenkomt één voor één. Zie je een mooi model? Check dan of de set voldoet aan de drie belangrijke eisen op je boodschappenlijstje. Is dat niet het geval? Dan kijk je verder naar het volgende model dat je mooi vindt (let op: kijk in deze fase nog niet naar de eigenschappen of kenmerken).

Kom je een tuinset tegen die je mooi vindt én die voldoet aan de eisen op jouw boodschappenlijstje? Koop dan dat model, zonder verder te kijken naar wat er nog meer beschikbaar is. Op die manier winkel je als een satisficer in plaats van een maximizer. Onderzoek wijst uit dat satisficers, mensen die een paar basic wensen hebben maar niet het maximale eruit willen halen, gelukkiger zijn met hun keuzes, omdat maximizers te vaak tegen teleurstellingen aanlopen.

Het boodschappenlijstje is er wat dat betreft niet alleen voor in de supermarkt, je kunt er júist bij grote aankopen heel handig gebruik van maken om niet in belangrijke verkooptrucs te trappen.