Kitty Koelemeijer

Kitty Koelemeijer

@kittykoelemeije

Prof.dr.ir. Kitty Koelemeijer is hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Zij schrijft voor RTL Z over trending topics in retailing en technologie.

Opinie

Deze drie trends hebben 2019 en nog lang daarna impact

02 januari 2019 05:48

Elk jaar op de grens van een oud en nieuw jaar worden we overspoeld met trends, toekomstquizzen en voorspellingen. In de tsunami aan trends zie ik er een aantal die het verschil gaan maken de komende jaren.

In retail en zeker ook in andere sectoren waarop de digitalisering een enorme impact heeft of zal hebben, zoals banken en verzekeraars, gezondheidszorg, onderwijs en transport. Hier volgen drie trends waarvan we de impact zullen zien in 2019 en nog lang daarna.

Voice en Image zijn het nieuwe internet

Op het eerste gezicht lijkt praten tegen een apparaat vooral handig voor jonge kinderen en ouderen die (nog) niet makkelijk schrijven en voor diegenen die hun handen vrij willen hebben. En iedereen die Google Home of Amazon Echo in huis heeft staan weet dat er nog geen sprake is van een volwaardige dialoog.

Hoe onbeholpen ze vooralsnog ook functioneren, Google Assistant, Siri, Alexa, Alibaba's AliGenie en andere personal assistants leren van elke zin die wordt uitgesproken, in welke taal dan ook.

Het duurt niet lang meer voor voice een belangrijke rol heeft bij zoeken, advies vragen en krijgen, kopen, betalen en nog veel meer. En dan is er ook nog image search, met in potentie een minstens even grote impact. Het 'nieuwe internet' zal een enorme toename en verschuiving in big data veroorzaken.

En wat te denken van waar en hoe we transacties zullen doen? En de mogelijkheden ten aanzien van customer engagement? Het is hoog tijd dat we ons een en ander beginnen voor te stellen. Voice en niet in de laatste plaats image technologie openen de deur voor AI-assistentie bij van alles en nog wat, ongeacht de sector.

In retail wordt het met behulp van machine learning mogelijk voorkeuren te voorspellen voor artikelen die iemand nog nooit heeft gezien. Zo wordt het makkelijker, sneller en beter voor klanten. Er ontstaan door analyse en interpretatie van visuele informatie ook onbegrensde mogelijkheden in onder andere de gezondheidszorg, onderwijs, financiële dienstverlening en transport.

Platformisering is overal

Platforms brengen vraag en aanbod bij elkaar met behulp van technologie waardoor enorme opschaling mogelijk is. Er bestaan ook fysieke of gecombineerde platforms, zoals winkelgebieden, taxicentrales en agrarische veilingen. Het is niet toevallig dat juist die concurreren met digitale platforms.

Cruciaal is dat platforms zich niet hoeven te beperken tot de activiteiten die van oudsher door instituten – retail, horeca, bioscopen, groothandel, ziekenhuizen, scholen - worden uitgevoerd. Die zijn immers ontstaan in een andere tijd met andere economische parameters.

Door toenemende transparantie in combinatie met datatechnologie is het - in ieder geval voor de koper - makkelijker, sneller en goedkoper om transacties tot stand te brengen. Meer dan de helft van de groei in e-commerce gebeurt al via platforms. The sky is the limit, kijk ook maar eens naar de (retail)plannen van mediabedrijven zoals Talpa.

Platformisering en entertainment zijn belangrijke onderdelen van Alibaba's visie op New Retail. Dit komt onder andere tot uiting in de Hema winkels die volledig online en offline geïntegreerde experience én fulfilment centers zijn. Alibaba is daarmee hét voorbeeld voor retailers wereldwijd en inspireert supermarktketens en andere platforms zoals Amazon.

Klanten denken niet in kanalen, ondernemingen zouden dat ook niet moeten doen. Platformisering als state of mind heeft de toekomst en is zeker niet voorbehouden aan grote en/of technologie ondernemingen.

Tech groeit door via de reële economie

Technologie ondernemingen kunnen alleen maar doorgroeien wanneer zij ingebed zijn in de reële economie. De grote techbedrijven combineren media, entertainment, retail, financiële dienstverlening en logistieke platforms in hun ecosystemen. Daarin willen zij de fysieke werkelijkheid maar al te graag bij inlijven. Omgekeerd hebben fysieke ondernemingen een technologiepartner nodig.

Nieuwe technologieën gebaseerd op voice en image zijn toegankelijker dan ooit. Het denken in platforms heeft de potentie om partijen bij elkaar te brengen. En wederzijdse afhankelijkheid biedt nog meer perspectief want niemand kan alles alleen. Ik wens iedereen een gezond, gelukkig en succesvol 2019. 

@kittykoelemeij