Maarten Veeger

Maarten Veeger

@breakingsweep

Maarten Veeger is verslaggever bij RTL Z. Hij verwondert zich over de ontwikkelingen in Europa. 

Opinie

Verplaats heel Schiphol toch naar Lelystad

30 november 2018 06:00

Eigenlijk moet de hele discussie over Schiphol en de groei ervan niet gaan over hoe we van 500.000 naar 540.000 vluchten gaan, maar over hoe zakken we naar maximaal 250.000 vluchten per jaar.

Want de milieuschade die het vliegverkeer veroorzaakt, daar vallen onze verwarmingsketels en benzineauto's volledig bij in het niet. 

Toch is de boodschap van de overheid als het om concrete dingen aanpakken gaat vooral dat we ons huis moeten isoleren en minder of elektrisch moeten rijden. Over de luchtvaart moet van de bestuurders worden gepraat. Want vliegverboden of echt extreme maatregelen om de boel te veranderen, daar durven we niet aan.

Er wordt weer druk gerekend over hoe Schiphol kan groeien en toch binnen de grenzen van milieuschade kan blijven. Minder snel groeien, zei Schiphol president Dick Benschop gisteren in Nieuwsuur. Want met de technologisch ontwikkelingen zorgen in combinatie met gematigde groei voor minder schade aan de omgeving.

Vliegtuigen worden tenslotte stiller en zuiniger. Zo kunnen er straks twee toestellen in plaats van één over de huizen van Aalsmeer. En is er toch minder geluidsoverlast. Zo kan Schiphol prima naar 540.000 vluchten, is de boodschap.

Zo snel werkt het natuurlijk niet. Blind geloven in dat de technologie het allemaal oplost en je door kunt gaan zoals altijd, is vooral een laffe keuze. Je doet gewoon hetzelfde alleen dan iets minder hard omhoog dan eerst. Daar overwinnen we het probleem van deze eeuw niet mee.

Maar ja, daar staat tegenover dat Nederland als klein land wel goed verbonden wil blijven met het buitenland. Dus niet meegaan met de tijd waarin de wereld steeds meer connected is, moet wel. Het is een banenmotor die we best willen houden. Wat kun je doen?

Ik heb als eens geopperd om de luchthaven in de Noordzee te leggen. Voordelen te over maar nadelen zijn er ook. Het is vooral heel duur en eigenlijk ligt het dan ineens ver weg voor wie dan ook. 

Wat simpeler zou een verhuizing van niet alleen wat chartervluchten maar van heel Schiphol naar Lelystad Airport zijn. Er ligt al een start- en landingsbaan, er is ruimte zat voor nog wat banen en die hoeven daar niet zo onhandig kris kras door elkaar te liggen maar praktisch naast elkaar. Aanvliegen is dan vast veiliger en alleen de hongerige herten in de Oostvaardersplassen zullen het horen en schaduwen van de toestellen over het land zien trekken.

Andere schadelijke milieueffecten blijven natuurlijk. Dus blijft de noodzaak om van de luchtvaartsector te eisen dat toestellen ook snel zuiniger of wellicht wel elektrisch worden. En dat er per spoor sneller alternatieven komen voor vluchten binnen Europa.

Maar met een keuze voor Lelystad is wel alle ruimte voor een hypermoderne luchthaven van de toekomst. Vanwaaruit je met een snelle trein ook in korte tijd in Amsterdam kunt staan, maar ook in Groningen.

En zo krijgt de toch al zo volle regio ten zuiden van Amsterdam ineens alle ruimte. Voor bijvoorbeeld woningbouw. Is dat probleem ook opgelost.