Bart van den Belt

Bart van den Belt

@inspiratie

Bart van den Belt is businesscoach, spreker en oprichter van de Zakelijk Succes Academy.

Opinie

Zo verander je je gedrag: gebruik het fruitschaal principe

22 oktober 2018 06:00

Wanneer je je leven wilt veranderen, op welk gebied dan ook, zul je ervoor moeten kiezen iets te doen wat je meer energie kost dan je gewend bent.

Je zult niet voor de makkelijkste, aangeleerde weg moeten kiezen, maar iets doen wat je normaal niet doet.

Het aanleren van nieuwe gewoonten is verreweg de meest effectieve manier om iets in je leven te veranderen. En het mooie is: als je een gewoonte eenmaal hebt veranderd, dan is dat een nieuwe gewoonte geworden.

En…die verander je niet zomaar.

Wat de fruitschaal te maken heeft met je gewoonten

Wanneer je je gewoonten wil veranderen dan zul je het gedrag waar je niet bewust van bent (je gewoonte) bewust moeten aanpakken. En dat betekent dus dat je vaker een bewuste keuze moet maken. Dit kun je het beste doen door het fruitschaal-principe.

Heb je ooit weleens een fruitschaal op je eettafel gezet in de huiskamer? Of op kantoor? Als je dat doet, dan merk je dat je ineens veel meer fruit gaat eten.

En dat je minder trek hebt in andere dingen. Je eet meer fruit als er een fruitschaal staat. Klinkt logisch. Maar waarom doe je dat eigenlijk? Het antwoord is heel simpel: omdat je een nieuwe prikkel krijgt.

Hoe prikkels je helpen te veranderen

Wij mensen worden continu in beweging gezet door prikkels. Prikkels zijn waarnemingen van je zintuigen: horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Het lichaam is gewend om te reageren op deze prikkels en daar meestal direct iets mee te doen.

Stel je voor dat je aan het winkelen bent. Je bent de hele middag op pad omdat je weet dat je nog een paar broeken nodig hebt. Vervolgens loop je een kledingwinkel binnen en ziet een geweldig shirtje hangen.

Die MOET je hebben.

En dus loop je de winkel uit, zonder broeken, maar met een shirtje. En dat terwijl je niet eens een shirtje nodig had. Als je vervolgens verderop in de winkelstraat loopt ruik je ineens versgebakken broodjes.

"Ik heb trek", denk je. Om vervolgens de bakkerij binnen te stappen. 

Herkenbaar?

Gedragsverandering door je omgeving aan te passen

Als je door hebt dat je wordt geleid door prikkels, dan is het logisch dat als je je prikkels om je heen verandert, je ook je gedrag kan veranderen.

Wanneer je dus iets in je leven wilt veranderen is het noodzakelijk om een aantal prikkels in je omgeving in te bouwen, die je ervan bewust maken dat je iets anders kunt kiezen.

Zo kun je wanneer je je dag wil beginnen met je agenda in plaats van je email ervoor kiezen om een post-it note op je computer te plakken.

Of hang op de koelkast een afbeelding van je ideale figuur. Je kunt er ook voor kiezen om een armbandje te dragen en dat armbandje te linken aan het doel wat je voor ogen houdt.

Wat je ook kunt doen: zorg ervoor dat de prikkels afwijken van de normale prikkels die je in je omgeving hebt.

Wat je ook wilt veranderen, je kunt nu beginnen. Wat wil jij veranderen? En wat ga je nu in je omgeving aanpassen om dat makkelijker vol te houden?