Opinie

'Webshops zouden fysieke winkels moeten openen'

Hans van Tellingen • 28 februari 2016 12:07

Beeld © ANP

Ook al valt de ene na de andere keten om, de winkelstraten zullen echt niet zomaar leeglopen, zegt eigenaar en retaildeskundige Hans van Tellingen van marktonderzoeksbureau Strabo. Hij raadt webwinkels zelfs aan om een fysieke winkel te openen.

Van Tellingen schreef onderstaand opiniestuk op verzoek van RTL Z. In de zomer verschijnt zijn boek #WatNouEindeVanWinkels, dat onder andere gaat over de marketing van winkels en het einde van webshops

 

Ja, het is helder: de winkelmarkt is dynamisch. Er verdwijnen winkels en zelfs complete formules en branches. Winkelstraten in de krimpgebieden hebben het moeilijk, maar in de ‘betere’ regionale winkelgebieden en grote steden wordt er soms juist uitgebreid.

Er pleit juist heel veel voor de fysieke winkelstraat: nieuwe winkelformules als Primark trekken veel bezoekers, waar omliggende winkels ook weer van profiteren. Onderzoek toont verder aan dat een goede parkeergelegenheid in de buurt leidt tot meer winkelbezoek en een hogere omzet. En verder kan veel geleerd worden van de (door sommigen verguisde) outletcentra ('schoon, heel veilig' mét goede en ruime parkeergelegenheid).

'Internet is een kans, geen bedreiging'
Leegstand is vrijwel niet te wijten aan internet (nou, vooruit: voor reisbureaus en videotheken is dat wél het geval), maar aan krimp, vergrijzing en de economische crisis. Zeker als er in krimpgebieden wat al te kwistig met extra vierkante meters winkelruimte is gestrooid.

Vijf procent van het geld dat we uitgeven in winkels wordt besteed in online winkels. Bij supermarkten is het online-aandeel zelfs slechts 0,8 procent. 95 procent van alle retailaankopen vindt dus in de fysieke winkel plaats.

Daarnaast is internet is een kans. Geen bedreiging. Webrooming bijvoorbeeld (op internet browsen en dan in de winkel kopen) is groter dan showrooming (het tegenovergestelde). En verder zullen voormalige pure webwinkels zoals Amazon, Zalando en CoolBlue zich steeds vaker laten zien in de winkelstraat.

'Webshops kunnen geen winst maken'
​Webshops kunnen namelijk (vrijwel) geen winst maken. Het is goedkoper om 10.000 mensen in de winkel iets te laten kopen dan om 10.000 pakketjes thuis te bezorgen, zelfs als de huurprijs wordt meegerekend.

Een webshop draagt vrijwel nooit bij aan de winst. Ook niet bij fysieke aanbieders die een - op zich - succesvolle webshop hebben, zoals Zara en H&M. Deze kan wel bijdragen aan een grotere klantenkring en dus indirect wél meer klanten en winst opleveren. En voor sommige winkelketens is een webshop zelfs helemaal niet nodig. Ketens als Primark en Action hebben er geen, terwijl het uiterst succesvolle bedrijven zijn die grote winsten creëren.

Internet is belangrijk, maar is meer een hulpmiddel dan een doel op zich. Ik durf de voorspelling aan dat de totale winkelvoorraad de komende tien jaar niet zal slinken. Of, vooruit, misschien hooguit met 5 tot 10 procent. Maar 'the end of retail is overrated'; 'shoppen' zit in onze genen.

'Internet is een zege'
Winkels vormen de drijvende kracht van binnensteden. Het is dé ontmoetingsplek bij uitstek. En internet? Internet leidt alleen maar tot meer fysieke ontmoetingen; dat is de kracht van de sociale media: mensen willen elkaar ook in het echt zien.

Voor winkelen geldt hetzelfde. Internet is een zegen voor ook de fysieke retailers. Want mensen gaan het liefst naar een fysieke winkel. En het internet leidt mensen daar juist vaker naartoe.

Hans van Tellingen is directeur/eigenaar van Strabo bv, onderzoeksdeskundige op het gebied van winkels, winkelcentra en winkelgebieden.  

Bron • RTL Z