Business

Tsunami aan pakketjes vraagt om een bezorgrevolutie

Martijn Vervest • 03 maart 2017 19:24 @martijnvervest

Beeld © DHL

Er is in 2016 door Nederlanders voor bijna 20 miljard euro aan producten en diensten aangeschaft via internet. Vooral de verkoop van producten steeg: vorig jaar werden er een kwart meer pakketten bezorgd. De pakket-tsunami zorgt in veel steden nu al voor problemen.

Door de toegenomen populariteit van online shoppen neemt ook het aantal bestelbusjes toe dat alles aan de voordeur aflevert. Wegen in en rondom dichtbevolkte gebieden slippen langzaam dicht.  "Als er niets verandert rijden er over een paar jaar meer dan zestig busjes per dag door de straat", waarschuwt lector stadslogistiek, aan de Hogeschool van Amsterdam.

Oplossingen

Bezorgbedrijven zijn al een aantal jaren bezig met het bedenken van oplossingen. Het moet kleiner, efficiënter en zuiniger. Gisteren ging in Utrecht een proef van start waarbij DHL-pakketten bezorgt met speciale fietsen, met achterop een container vol pakketjes.

Ook concurrenten experimenten met fietsbezorging. In Leuven en Hamburg rijden UPS-fietsen rond en PostNL test in Amsterdam verschillende soorten e-bikes om te kijken welke het meest geschikt zijn voor de verschillende werkzaamheden van het postbedrijf.

"Het is goed dat deze bedrijven nadenken over hoe ze dit beter kunnen doen", zegt Ploos van Amstel. Hij verwacht dat er hierdoor over tien jaar dertig procent minder bezorgauto’s rondrijden dan nu.

Regels

Met die nieuwe vormen van transport verandert ook de situatie op de weg. Er zullen steeds vaker containerfietsen door de straat rijden. "Er ontstaat een hele nieuwe dynamiek", zegt Ploos van Amstel. "We moeten wel snel na gaan denken over passende regels voor deze nieuwe voertuigen."

Volgens Ploos van Amstel zou het een goed idee zijn als bestuurders een speciaal rijbewijs moeten halen. "Iedereen mag nu zo’n fiets besturen, maar die containers wegen vol 600 kilo en dat brengt risico’s met zich mee."

Voor de pilot van DHL in Utrecht werkt het bedrijf samen met de gemeente. Zo kunnen problemen op het gebied van regelgeving en toegankelijkheid meteen worden aangepakt.