Van onze partner

'Het is een kwestie van logisch nadenken'

10 april 2017 00:45

Beeld ©

Zo kreeg Mark Wegh het voor elkaar dat een kwart van de Nederlandse Porsches via zijn Porsche Centrum wordt verkocht.

Wie een stap over de drempel zet bij Porsche Centrum Gelderland loopt langs deze woorden van Ferdinand Porsche:

“In the beginning I looked around but couldn’t find the car I dreamt of, so I decided to built it myself.”

Over eigenaar Mark Wegh van dit ambitieus opgezette dealercentrum kun je zeggen dat hij handelt in de geest van de Porsche-oprichter. “Toen Pon Automotive aan mij vroeg of ik in dit deel van het land een nieuw dealercentrum wilde opzetten, heb ik “ja” gezegd, onder voorwaarde dat ik het naar eigen inzicht kon invullen. Mijn overtuiging is dat je echt toegevoegde waarde moet bieden. Ik hou van klassieke auto’s en van die hobby hebben we een business case gemaakt. We zijn de eerste dealer ter wereld met een klassieker showroom en werkplaats.”

Sigarendoos
Een businessplan moet op de achterkant van een sigarendoos passen vindt Wegh. “Je kunt hele pakken papier volschrijven, maar als je veel woorden nodig hebt om het uit te leggen dan is het meestal niet goed. Als je uitgaat van je eigen kracht en iedereen binnen het bedrijf overtuigd is van het idee dan kan je ervoor gaan. Het is ook een kwestie van logisch nadenken: auto’s moeten bijvoorbeeld worden verzekerd en gaan een keer stuk, daarom bieden we assurantie en reparatie aan. Het blijft dan ook niet bij een eenmalig bezoek.”

Dit legt de ondernemer geen windeieren: Porsche Centrum Gelderland verkoopt wekelijks 18 Porsches, een kwart van alle Porsches in Nederland. Volgens Wegh begint het allemaal bij klantbeleving. Porsche Centrum Gelderland doet dit op 5 manieren:

  • Elke klant is koning
    “Je kan op acht plekken in Nederland een Porsche kopen. Ik wil zorgen dat ze naar mij toekomen. Of je nu binnenkomt lopen voor een sticker of voor een nieuwste Spider: iedereen krijgt dezelfde behandeling. Dat doe ik met oog op de lange termijn; je ooit een Porsche gaat kopen ben ik de eerste aan wie je denkt.”
  • Creëer een clubhuis
    “We verkopen geen Porsches, maar een jongensdroom. We onderscheiden ons van andere dealers door een belevingswereld rondom Porsche te creëren. De auto is overal hetzelfde, dus je toegevoegde waarde zit in wat je nog méér doet. Wij organiseren gerust 80 events per jaar, veel klanten komen hier wekelijks over de vloer.”
  • Wees 24-7 bereikbaar
    ​“Klanten kunnen ons 24-7 bereiken bij pech of problemen. Na 19.00 ’s avonds neem ikzelf altijd op. Negen van de tien keer kan ik een probleem telefonisch al oplossen.
  • Bied het beste aanbod
    “Als je klanten uit heel Nederland, of zelfs de hele wereld, wil trekken, moet je het allerbeste aanbod hebben. Iedereen die een auto gaat kopen, oriënteert zich vooraf op internet. Ga je vervolgens naar die dealer met 5 modellen of naar die met 40 modellen? Wij hebben het grootste aanbod én zijn de enige dealer met klassieke Porsches.”
  • Bereik klanten online
    “Als autodealer mag je alleen adverteren in je eigen district. Ik ga hier creatief mee om door heel actief te zijn op social media. Daar deel ik op persoonlijke titel Porsche-nieuws, nieuwe modellen in ons assortiment, events die ik bezoek. Met 20.000 volgers bereik ik zo toch klanten in heel Nederland.”

ING helpt ondernemers direct vooruit. Kijk op BusinessBoost.nl voor inspirerende verhalen van ondernemers, voor meer informatie over BusinessBoost on Tour en over de tools die worden aangereikt.