Van onze partner

Wat is het Business Model Canvas?

10 april 2017 01:01

Beeld ©

Wie zijn je klanten en welke problemen los je voor hen op? Het Business Model Canvas is een goede tool om businessmodellen te begrijpen.

Voegt jouw bedrijf (nog) wel waarde toe? Met behulp van het Business Model Canvas kan je daarachter komen. De basis voor dit model werd eind jaren negentig gelegd in een publicatie van de Zwitserse wetenschappers Alexander Osterwalder en Yves Pigneur. In co-creatie met 470 ondernemers uit 45 landen bouwden zij het wetenschappelijke model om tot het toegankelijke Business Model Canvas.

Ontwerp en renovatie
Inmiddels gebruiken ondernemers het model om een duidelijk beeld te krijgen van hun strategie, kernactiviteiten, belangrijkste partners, kosten en inkomsten. Uit onderzoek van Business Models Inc. en Strategyzer blijkt dat gebruikers de visuele, praktische en intuïtieve aspecten van het Business Model Canvas waarderen. 36% van gebruikers zet het canvas in voor het ontwerpen van nieuwe business. 21% voor ontwikkeling van nieuwe producten en diensten in een bestaande organisatie en 19% voor strategische heroriëntatie. Nog eens 15% gebruikt het canvas voor de renovatie van het bestaande business model. 

Het model is opgebouwd uit vier hoofdgebieden van een onderneming en bestaat uit negen bouwstenen:

1.Klanten
- Klantsegmenten: voor wie creëer je waarde en wie zijn de belangrijkste klanten?
- Kanalen: via welke kanalen willen klanten worden bereikt, welke kanalen werken het best en welke kanalen zijn het meest efficiënt?
- Klantrelaties: wat voor soort relatie verwacht elk van de klantsegmenten met ons op te bouwen en te onderhouden en welke hebben we opgebouwd?

2. Aanbod
- Waardepropositie: waarom kiest een klant voor ons bedrijf en niet voor een ander, welke waarde leveren en welke problemen lossen we op?

3. Infrastructuur
- Kernactiviteiten: met welke kernactiviteiten kunnen we onze waarde proposities realiseren?
- Mensen en middelen: wat hebben we nodig om het businessmodel uit te voeren, welke capaciteit en middelen hebben we?
- Strategische partners: welke strategische partners en leveranciers helpen om het businessmodel te laten werken?

4. Financiële levensvatbaarheid
- Inkomstenstromen: hoe genereer je inkomsten en waar willen klanten voor betalen?
- Kostenstructuur: wat zijn de belangrijkste kosten die samengaan met het business model, welke key resources zijn het duurst, welke kernactiviteiten zijn het duurst?

Bekijk hoe Business Models Inc. het business model van Slagerij Aad van Eijk uit Voorschoten in kaart heeft gebracht en welke uitdagingen daaruit voortkomen: 

ING helpt ondernemers direct vooruit. Kijk op BusinessBoost.nl voor inspirerende verhalen van ondernemers, voor meer informatie over BusinessBoost on Tour en over de tools die worden aangereikt.