Van onze partner NS Zakelijk

We pakken steeds vaker zakelijk de trein

29 oktober 2018 12:06

Beeld ©

De auto is onder MKB’ers traditioneel hét voorkeursvervoermiddel. Maar steeds meer ondernemers kiezen voor een mix van trein en auto, aldus Hans Verkerk van NS Zakelijk.

Het aandeel van openbaar vervoer op het totale aantal gereden kilometers in Nederland is al een aantal jaar stabiel, rekent Hans Verkerk van NS Zakelijk voor. In totaal rijden we jaarlijks zo’n 190 miljard (!) kilometer. Daarvan gaat ca tien procent per trein. Verkerk: “Hoewel het aandeel van de trein dus stabiel blijft, groeit het totale aantal kilometers wel ieder jaar.”

Makkelijk bereikbaar

Die groei vertaalt zich onder meer in de toename van het aantal NS Businesscards. Volgens Verkerk zijn het vooral grote corporates die hier gebruik van maken maar de grote groei komt door de MKB en ZZP’ers. Het merendeel van de half miljoen NS Businesscards wordt gebruikt door mensen die bij grote bedrijven werken. Die zijn vaker in grote steden in de buurt van stations gevestigd. Verkerk: “Terwijl het MKB vaker te vinden is op bedrijventerreinen aan de rand van de stad. Die zijn makkelijker bereikbaar per auto.”

Toch ziet hij wel een paar trends waarbij het voorbeeld van de grote corporates wordt gevolgd door het MKB. Ook kleinere bedrijven kiezen er vaker voor om medewerkers per OV te laten reizen, met name als het werk goed ontsloten wordt door een nabijgelegen station. Volgens Verkerk is de motivatie ook anders: “Corporates hebben soms de neiging om beslissingen te nemen onder maatschappelijke druk. Ze willen graag ‘groen’ overkomen. Bij MKB’ers merk je vaak dat er echte overtuiging achter zit. Die zeggen gewoon: dit vinden we belangrijk en zo gaan we het doen.”

Filedruk neemt toe

Wat meespeelt is dat er aan het reizen van de trein niet alleen een duurzaamheidsaspect zit, maar dat gezondheid ook een rol speelt. Verkerk verwijst naar buitenlandse onderzoeken waaruit blijkt dat treinreizigers gezonder en minder gestresst zijn dan mensen die alleen per auto reizen. Het van en naar het station gaan draagt bij aan de dagelijkse beweging. In de trein vinden mensen het prettig om te lezen, werken, muziek luisteren of gewoon een beetje te dagdromen. Verkerk geeft aan dat gelijksoortig onderzoek -in samenwerking met RIVM- ook in Nederland wordt voorbereid om te kijken of de bevindingen hier ook opgaan.

Wat betreft de vergelijking tussen trein en auto voorspelt hij dat de mate waarin deze vormen van vervoer ‘voorspelbaar’ blijven, de doorslag in de toekomst zal geven. Het Nederlandse spoor staat wereldwijd in de top drie van meest bereden spoorwegnetten ter wereld. Door allerhande slimme maatregelen, zoals reguliere diensten om de tien minuten en spitsspreiding, lukt het om de beschikbare capaciteit beter te benutten. Verkerk: “Zo lang de filedruk toeneemt, wordt de trein steeds aantrekkelijker.”

Daluren benutten

Verkerk pleit er voor dat we veel flexibeler over het gebruik van onze wegen- en spoornetten gaan nadenken. Er wordt volgens hem wel veel over flexwerken gepraat maar dat gaat vaak alleen maar over thuiswerken. Verkerk: “Uiteindelijk plant iedereen die vergadering nog steeds om negen uur ‘s ochtends.” Volgens hem zou het beter zijn als we onze systemen niet op de pieken bouwen, maar het gebruik juist veel meer gaan spreiden. Dus eerst in de ochtend een uurtje thuis de mail beantwoorden, en dan voor overleg later op de dag naar kantoor reizen. Verkerk: “Zo kunnen we daluren –op het spoor en de weg- beter benutten.”

De toekomst van de tussen woon en werk pendelende forens ligt dan ook in flexibiliteit. Een mix van trein, bus, auto en fiets, gebruik afhankelijk van wat er op dat moment het beste past. Verkerk ziet grote kansen in slimme apps die straks aangeven waar mensen bijvoorbeeld het beste een werkafspraak kunnen maken, en op welk moment van de dag. Verkerk: “Daar kunnen dan ook factoren als het weer, de verkeersdruk en dat soort zaken in worden meegenomen. Je hebt betere informatie nodig om de ideale agenda te bepalen.”

Tijdswinst

Voor het MKB zit Verkerk een belangrijke rol in deze ontwikkeling weggelegd: “Juist kleinere bedrijven zijn flexibel en kunnen hier snel op inspelen. Zeker als ze zien dat er tijdwinst wordt geboekt of kosten bespaard.”

Meer weten hoe de trein kan bijdragen aan een soepel vervoer in het MKB? Kom 1 november naar het MKB Ondernemerscongres in de Van Nellefabriek in Rotterdam. Laatste kaarten koop je hier.