Van ONL

De toekomstplannen van Hans Biesheuvel

24 oktober 2018 10:13

Beeld ©

Hans Biesheuvel komt spreken tijdens het MKB Ondernemers Congres. Naast een toekomstplan met aanbevelingen voor politiek Den Haag neemt hij ook een aantal inspirerende sprekers mee.

Hans Biesheuvel is ondernemer pur sang. De geboren Hagenaar begon ooit met een technische groothandel en werkte tussentijds op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Die gedeelde ervaring in het bedrijfsleven en op een ministerie vormt de basis voor zijn huidige activiteiten.

Biesheuvel is ondernemer en investeerder met belangen in verschillende bedrijven. Daarnaast voert hij als voorzitter van ONL lobby bij de beleidsmakers in Den Haag. Die unieke dubbelrol maakt hem bij uitstek geschikt als spreker op het MKB Ondernemers Congres.

Structurele problemen
Het MKB bevindt in Nederland zich in een bijzondere situatie, zegt Biesheuvel. Macro-economisch gaat het lekker. Iedereen heeft het hartstikke druk. Maar onder die ogenschijnlijke bedrijvigheid gaan wel een paar structurele problemen schuil. En daar wil Biesheuvel zowel als ondernemer als voorzitter van ONL aandacht voor vragen.

Het MKB wordt in Nederland steeds belangrijker zegt hij: “Corporates krimpen, terwijl de werkgelegenheid bij het MKB juist toeneemt.” Bovendien zijn het met name MKB-bedrijven die de komende jaren de meeste maatschappelijke veranderingen op hun bord krijgen.

Plan omarmd
Biesheuvel: “Om op de energie- en vervoerstransitie te reageren, moeten bedrijven speelruimte en voldoende vet op de botten hebben.”

Binnen het MKB is een kleine kopgroep die heel hard groeit. Een veel groter peloton blijft steeds verder achter. Hoe dat peloton kan aanhaken, daar wil Biesheuvel het graag over hebben.

Bij het aantreden van het huidige kabinet presenteerde Biesheuvel namens ONL een Toekomstplan. Hierin staan aanbevelingen richting de politiek. ONL vindt dat ondernemers meer ruimte moeten krijgen. Staatssecretaris Mona Keijzer en Minister President Mark Rutte hebben het plan inmiddels ingezien en volgens Biesheuvel omarmd.

Nijpend
Biesheuvel zegt dat de politiek natuurlijk voorwaarde scheppend moet zijn. Met voorspelbare, continue wetgeving. Niet de hele tijd de spelregels veranderen terwijl de wedstrijd nog bezig is. Hij verlangt ook meer langetermijnvisie. Maar de grootste verantwoordelijkheid voor verandering ligt bij ondernemers zelf: “Daar ligt het grootste onbenutte potentieel en daar moet het gebeuren.”

Om te beginnen wordt het vinden het juiste talent op het juiste moment een steeds groter probleem. De krapte op de arbeidsmarkt begint echt nijpend te worden, aldus Biesheuvel: “Dat is heel uitdagend.”

De levenscyclus van bedrijven wordt korter. Het wordt daardoor voor ondernemers steeds moeilijker om ver vooruit te kijken legt de ONL-voorzitter uit. Het belang om snel te reageren op veranderende marktomstandigheden neemt alleen maar toe. Digitalisering is daarbij onontbeerlijk.

Dak repareren
Financiering is een volgend heet hangijzer dat Biesheuvel noemt. Bedrijven hebben onvoldoende toegang tot geld. Dit gebrek aan financiering remt de groei en is volgens Biesheuvel een van de redenen dat Nederland zo veel microbedrijven kent van minder dan tien medewerkers. “Als je wilt groeien heb je meer capaciteit nodig. Dan moet je wel kunnen investeren.”

Nu is het moment om alle structurele uitdagingen aan te pakken. De productiviteit moet worden opgevoerd. Er moet meer aandacht voor digitalisering komen. En bedrijven moeten meer – en betere- mensen kunnen aantrekken. Maar bovenal moeten ondernemers in de dagelijkse drukte ruimte te vinden voor het ontwikkelen van een visie. Biesheuvel weet dat de dagelijkse beslommeringen daar makkelijk van afleiden. Maar dat is volgens hem toch essentieel. “Je moet het dak repareren als de zon schijnt.”

Wasmachine
Als positieve ontwikkeling ziet hij dat we sinds de crisis van een manegerial naar een entrepreneurial economie zijn verschoven. Er wordt minder gemanaged en meer ondernomen, ook door werknemers die gewend zijn geraakt in zelfsturende teams te werken.

Biesheuvel pleit er voor dat ondernemers zich minder met processen bezig houden en meer met de klant. Hij verwijst naar Coolblue als voorbeeld van een bedrijf dat de klant echt centraal zet: “Zij verkopen niks bijzonders. Maar als je daar op zondagochtend om kwart over acht een wasmachine bestelt, dan staat die drie uur later te draaien.”

Biesheuvel kijkt uit naar zijn optreden op 1 november. Naast een powersessie leidt hij ook een reeks breakout sessies waar ondernemers persoonlijk actuele uitdagingen kunnen bespreken. Ook neemt hij een tiental aansprekende ondernemers met een inspirerend verhaal. “En,” zo belooft Biesheuvel, “daar zitten een paar bijzondere namen tussen.”

Hans Biesheuvel is een van de niet te missen sprekers op het aanstaande MKB Ondernemerscongres op 1 november. Nieuwsgierig naar wat hij (en een aantal andere sprekers) nog meer te vertellen heeft? Koop dan hier de laatste kaarten