MKB Ondernemers Congres

'Ondernemen is helemaal niet leuk'

Ronne Theunis • 11 oktober 2018 23:11

Duizendpoot Tom Coronel Beeld ©

De meeste mensen kennen hem als autocoureur en Formule 1-analist, maar daarnaast is Tom Coronel ook zeer succesvol ondernemer met meerdere webshops, een kartbaan, een social media-bedrijf en een eigen raceteam. RTL Z vroeg hem tussen de bedrijven door naar zijn succesformule. “Ik ga als een olifant door de porseleinkast”.

Op 1 november organiseert RTL Z het MKB Ondernemerscongres, met inspirerende lezingen van spraakmakende topondernemers. Eén van de sprekers is duizendpoot Tom Coronel. 

Waarom besluit een autocoureur te gaan ondernemen?

“Ik onderneem niet, ondernemen vind ik een veel te duur woord. Een ondernemer draagt een pak en een stropdas, dat is niet mijn stijl. Ik noem het: op avontuur gaan. Naast racen waren er nog veel meer dingen die ik leuk vond. Ik ben een early adopter, geïnteresseerd in technische snufjes en altijd op zoek naar het nieuwste van het nieuwste.

In 2001 begon ik met webshops, toen was ik één van de eersten. En in 2008 heb ik met mijn broer Tim en een compagnon een social media-bedrijf opgezet, omdat we geloofden dat daar toekomst in zat. Mensen verklaarden ons voor gek, maar inmiddels hebben we een aantal heel goed lopende ondernemingen.”

Hoe heb je dat bereikt?

“Door er heel veel tijd en aandacht in te stoppen. Hoe meer je erin stopt, hoe meer eruit komt. Net als met sporten eigenlijk: als je er veel tijd aan besteedt, word je er vanzelf steeds beter in. Ik ben altijd mijn eigen beslissingen blijven nemen, ook al vond - en vindt - iedereen wel ergens iets van. Ik heb me omringd met een paar goede adviseurs en spreek heel veel mensen, maar ik ben mijn eigen filter: ik bepaal wat er gebeurt.

En ik geloof in learning by doing, ofwel als een olifant door de porseleinkast gaan. Niet eindeloos vergaderen of uitproberen, gewoon live gaan met een webshop of product en zien wat er gebeurt. Ik ben van de grote lijnen, niet van de puntjes op de i. Gelukkig heb ik mensen om me heen die beter zijn in de finesses dan ik: ik bepaal de richting en zij pakken het stuur. Die opzet werkt heel goed.”

Wat vind je zo leuk aan ondernemen?

“Ondernemen is helemaal niet leuk. Het doet veel pijn en je ligt er ‘s nachts wakker van, zeker als je net begint. Maar ik ben enorm gedreven: opgeven is simpelweg geen optie. Ondernemen is risico nemen en dan volhouden, volhouden, volhouden. ‘s Nachts doorwerken, afzien, maar dan ‘s ochtends tóch de klus geklaard hebben. Zo rijd ik ook de Dakar Rally. Onderweg ga ik dertig keer door mijn pijngrens heen, maar als ik dan bij de finish sta, is dat zo bevredigend dat ik meteen weer weet waarom ik heb doorgezet.

Dingen bereiken waarvan andere mensen denken dat ze onmogelijk zijn, dat is mijn drive. Als iemand zegt ‘dat gaat niet’, begin ik het net leuk te vinden. Ik hou ook niet van bedrijven die al lang bestaan, geef mij maar jonge ondernemingen die barsten van de energie. Je moet mij ook geen bedrijf laten leiden, ik ben een bouwer. Als het eenmaal staat, vind ik het niet meer inspirerend.”

Hoe belangrijk is geld voor jou?

“Niet. Ondernemen heeft nooit iets te maken met geld. Geld is net als zand: hoe harder je erin knijpt, hoe minder je overhoudt. Als je onderneemt om rijk te worden, loopt het niet goed met je af. Het gaat namelijk echt niet altijd goed, je kunt gewoon niet altijd winnen. Maar als je bereid bent om te investeren, om vol te houden, heb je wel een grote kans van slagen.  

Als je een boom plant, hangt hij het ene jaar vol met appels en het jaar daarna groeit er misschien wel niets aan. Dan moet je die boom goed verzorgen en zorgen dat hij de winter overleeft, zodat je daarna een nieuwe kans hebt. Maar als je hem omzaagt omdat je het koud hebt, vallen er sowieso nooit meer appels vanaf.”

Heb jij wel tijd om al je ondernemingen aan te sturen?

“De dagelijkse leiding heb ik dus uitbesteed, maar ik probeer mensen wel hier en daar te prikkelen. Tijd is wel een issue, ik kan niet alles en iedereen zoveel aandacht geven als ik zou willen. Als ik ergens tijd kan kopen, ben ik de eerste die daarin zwaar gaat investeren. Daarom maak ik nu ook gretig gebruik van technologie om efficiënter te kunnen werken, communiceren en organiseren. Als iets sneller of beter is en ik kan er tien seconden mee winnen, wil ik het hebben.”

Wat verwacht jij van je medewerkers?

“Het liefst werk ik met jonge mensen, twintigers. Dat zijn keiharde werkers, tech-savvy strebers die nog wíllen en die vernieuwend kunnen denken. Anders dan ondernemers van 50 jaar, worden ze niet gehinderd door de gedachte ‘zo doen we het al jaren’. De grens ligt bij 35, dan willen ze huisje-boompje-beestje en halen ze geen nachten meer door.

Ik heb die constante vernieuwing zelf ook nodig, ik kan niet stil zitten. Misschien zou ik wat moeten gaan afbouwen, maar helemaal stoppen is geen optie. Ik blijf altijd avonturieren.”

Nieuwsgierig geworden naar Tom Coronel als ondernemer? Reserveer hier je kaarten voor het MKB Ondernemerscongres, donderdag 1 november in de Van Nellefabriek Rotterdam.

Bron • RTL Z / Ronne Theunis