MKB Ondernemers Congres

Fotograaf Jimmy Nelson onderneemt met zijn hart

Ronne Theunis • 25 september 2018 16:41

Beeld ©

Op 1 november organiseert RTL Z het MKB Ondernemerscongres, met inspirerende lezingen van spraakmakende topondernemers. Eén van de sprekers is de Britse fotograaf Jimmy Nelson.

Jimmy Nelson reist de hele wereld over om inheemse culturen te fotograferen: van zijn koffietafelboek Before They Pass Away werden 250.000 exemplaren verkocht. Onlangs bracht hij zijn nieuwe boek Homage to Humanity uit en volgend jaar exposeert hij in ruim 45 musea wereldwijd. Nu zijn naam een merk is geworden, is Jimmy Nelson naast kunstenaar ook ondernemer. Hoe vindt hij de balans tussen creativiteit en commercie?  “Passion. That’s it. Passion.“

Zie jij jezelf als ondernemer?

“Mijn hele leven is een onderneming. Ik noem mezelf ook geen fotograaf, foto’s maken kan tegenwoordig iedereen met een smartphone. Waar ik mee bezig ben, is zoveel meer dan fotografie. Met de Jimmy Nelson Foundation realiseren we multimediale projecten waarmee we inheemse culturen documenteren en eren. Door digital heritage te creëren, willen we de stammen laten zien hoe prachtig en waardevol hun culturele erfgoed is en hoe we daar met elkaar voor moeten zorgen, nu en in de toekomst.  

Miljoenenpubliek

De komende tijd gaan we onder andere in 45 musea over de hele wereld projecten opzetten en in 25 landen interactieve edutainment centra voor kinderen neerzetten. Er gaan allerlei heel bijzondere dingen gebeuren, waarmee we onze boodschap bij een miljoenenpubliek onder de aandacht kunnen brengen. Maar dat kan ik niet alleen: ik begrijp niets van apps en ik kan één en één nog niet bij elkaar optellen.

Gelukkig heb ik een fantastisch team van vaste, fulltime krachten en freelancers om me heen: elf mensen in Amsterdam en zes in Duitsland. Ik ben de leider van het team, maar ik heb geen titel. CEO, CFO, I don’t care. Ik ben gewoon Jimmy.”

Al die mensen zijn afhankelijk van het succes van jouw foto’s. Ervaar je dat als druk?

“Nooit. Wat ik doe, is het allerleukste dat er is. Ik voelde al dat ik dit moest doen toen ik 17 was en mijn eerste reis - naar Tibet - maakte. Dat ik nu op mijn 50e over de hele wereld word uitgenodigd om te fotograferen, te spreken en te exposeren geeft me zóveel energie. Het is een enorme eer om dag en nacht bezig te mogen zijn met mijn eigen creativiteit. Waar andere vijftigers langzaam richting hun pensioen gaan, heb ik vooral heel veel zin in alles wat ik de komende jaren nog ga doen. Ik moet 100 worden, anders kan ik al mijn plannen niet realiseren.”

Hoe verklaar je jouw succes?

“Ik doe alles vanuit passie. Er was nooit een business plan, nog steeds niet. Op de Engelse jezuïetenkostschool waar ik als kind zat, had ik het heel zwaar. Ik werd daar ernstig misbruikt en was dyslectisch en licht autistisch. Maar ik wist toen al dat ik wilde reizen, culturen ontmoeten, verhalen vertellen. Op mijn 17e ben ik met mijn camera de wereld ingegaan en vanaf toen heb ik alleen nog maar mijn hart gevolgd. Als je ergens in gelooft, iets wil bereiken, moet je volhouden, volhouden, volhouden. Voor mijn gevoel had ik geen keus: dit móest ik doen, ook al wist ik niet hoe het zou uitpakken.

En je moet dúrven. Als ik vier jaar geleden - ondanks mijn spreekangst - niet op het TED-podium was gestapt om mijn verhaal te vertellen, was ik niet gekomen waar ik nu ben. Na mijn TED Talk, die in totaal vijf miljoen keer bekeken werd, verkocht ik 250.000 exemplaren van mijn eerste boek.

In het verleden heb ik veel fouten gemaakt, door naïviteit, domheid of romantiek. Maar ik snap steeds beter hoe de wereld werkt. Alle beslissingen die ik neem, komen uit mijn hart. De voldoening van mijn vasthoudendheid is enorm. Ik ben geen rijk man, but you will rarely come across a more richly fulfilled person.”

Heeft dat niet ook te maken met de prachtige landen die je bezoekt? Achter je bureau is het misschien lastiger om je hart te volgen.

“Iedereen heeft een passie, daar ben ik van overtuigd. En om die aan te spreken, hoef je echt niet naar Nieuw-Guinea of Siberië. Elke ondernemer kan zijn bedrijf - wat voor bedrijf dan ook - uiteindelijk succesvol maken, als je in je onderbuik voelt dat dít is wat je moet doen. Dat gevoel is het enige dat telt. Passion. That’s it. Passion.”

Hoe heb je de mensen om je heen verzameld?

“Mijn bedrijf groeit organisch, met bijzondere, jonge mensen die geraakt worden door onze missie. Vrijwel niemand is opgeleid voor de functie die ze bekleden, maar omdat ze zo gepassioneerd zijn, zijn ze 1000 keer beter dan iemand met het juiste diploma. Ze zoeken voldoening, geen pensioen of lease-auto.

Ik geef ze de vrijheid om te worden wie ze willen zijn. Iedereen mag stage komen lopen en de goeien creëren hun eigen plek in het bedrijf. De anderen zijn binnen een week weer weg. Als je je ziel laat zien, mag je blijven. Dat ik anderen nu de kans kan geven hun droom waar te maken, maakt me ongelooflijk blij.”

Nieuwsgierig geworden naar Jimmy's verhaal? Reserveer hier kaarten voor het MKB Ondernemerscongres, donderdag 1 november in de Van Nellefabriek Rotterdam.

Bron • RTL Z / Ronne Theunis