Life

Zo ziet de werkweek van een topatleet zoals Dafne Schippers eruit

Carien ten Have • 11 augustus 2017 16:45 @carienth

Zo ziet de werkweek van een topatleet zoals Dafne Schippers eruit
Beeld © ANP

Topatleet Dafne Schippers sprint vanavond voor verlenging van haar wereldtitel op de 200 meter. Maar hoe ziet een werkweek van zo'n topatleet als Dafne eruit? "Tijdens dit toernooi is Dafne haar lichaam vol aan het belasten. Dan moet je wel weten dat dat kan", zegt Robbert-Jan Jansen (34), talentcoach bij de Atletiekunie.

1. Hoe ziet een trainingsweek van een topatleet eruit?

"Als topatleet train je vijf of zes dagen per week, twee keer per dag." Je hebt meestal maar één rustdag dus het is een pittig programma, vertelt Jansen. De trainingen zijn niet allemaal even lang. Een training in de ochtend neemt een uur of drie in beslag, de middagtraining duurt gemiddeld een uur.

Ook wordt er veel afgewisseld in het type trainingen. "Soms werk je vooral aan kracht, soms meer op techniek, soms ook gewoon op conditie. Alles is belangrijk, ook de details. Hoe houd je je handen? Hoe is de start van je sprint?"

"Daarom verzamelen we heel veel informatie tijdens die trainingen. Op ons trainingscentrum in Papendal hebben we een biomechanische afdeling. Met allerlei apparaten en videobeelden kunnen we heel nauwkeurig snelheden en contactmomenten meten." Zo kunnen atleten en trainers precies zien waar er nog wat te winnen valt in tijd of techniek.

"Naar grote evenementen zoals een WK of de Olympische Spelen werken we maanden of soms zelfs jaren toe om de atleet in topconditie te krijgen. In de week voor zo'n belangrijk evenement worden de trainingen korter. Geen 3,5 uur per dag, maar nog een uurtje. Dan is het alleen nog zaak om de puntjes op de i te zetten. De atleet moet dan het idee hebben: ik kan dit, ik ben er klaar voor."

2. Veel trainen dus. En de rest van de dag?

"Het actieve moment is misschien slechts 3,5 uur, maar daarnaast is er genoeg te doen. Ik denk dat een toptalent gemiddeld zeker zes uur per dag, zes dagen per week met de sport bezig is. Je spreekt je trainingen door met de coach, bekijkt de beelden." 

En dan gaat er natuurlijk nog een hoop tijd zitten in het analyseren van beelden, fysiotherapie en massages. En misschien wel het belangrijkste: je bent altijd met je sport bezig. "Ook op je voeding moet je letten en gestructureerd leven is erg belangrijk", legt Jansen uit. "Het maakt uit hoe laat je opstaat, wat en wanneer je ontbijt. Dat heeft allemaal invloed op je prestaties. Topsporters eten al snel vijf of zes keer per dag. Daar krijgen ze ook advies in."

3. Hoeveel slaapt een topsporter?

"Rust is nodig, want met al die trainingen vermoei je het lichaam. Er wordt topsporters aangeraden om wat meer te slapen dan gemiddeld. Dat lukt niet iedereen, maar we mikken op 10 uur per nacht om ervoor te zorgen dat het lichaam goed herstelt."

"Ook op je vrije rustdag moet je daar rekening mee houden. Natuurlijk kan je niet 24 uur per dag op bed gaan liggen. Maar het is niet zo handig om met vrienden naar een festival te gaan en de hele dag op je benen te staan." En ook een lekker een biertje gaan drinken is meestal niet zo'n goed idee. Schrale troost: met familie of vrienden een kopje koffie drinken op een terras, of een serie kijken op de bank kan prima.

4. Hoe train je het mentaal sterk zijn?

"Iedere topsporter gaat daar anders mee om, en ook coaches pakken het verschillend aan. Sommigen werken samen met psychologen of mental coaches, anderen doen het zelf. Het is ook moeilijk. Soms zijn er weken dat niets gaat zoals je wil. Soms kan het zijn dat je jaren naar een evenement toe hebt gewerkt, en het op de dag zelf niet lukt. Het belangrijkste is om te zorgen dat een atleet geprikkeld om mentaal sterker te worden."

Trainen op mentale kracht kan bijvoorbeeld door wedstrijdsituaties na te bootsen in trainingen. Polsstokhoogspringers moeten dan bijvoorbeeld in de training binnen drie pogingen over een bepaalde hoogte komen, anders is de training voorbij, vertelt de talentcoach. Lukt dat niet, dan is de training meteen voorbij. "Zo dwing je atleet om in korte tijd een prestatie neer te zetten die goed genoeg is."

5. Wanneer kan je leven van de sport?

"Dat lukt alleen als je op topniveau zit. En het is een lang traject. Jonge talentvolle sporters komen rond hun 13e of 14e bij ons op de radar via onze talentendagen. Maar het is een lange weg naar de top."

Die wordt maar door enkelingen bereikt. Sommige atleten die net onder de top zitten, kunnen er nog van leven omdat ze deals hebben met lokale sponsors, maar daar houdt het dan wel mee op. "Alleen topatleten kunnen er hun werk van maken. We hebben het da niet over miljoenenbedragen, maar ze kunnen het leven hebben dat ze willen. Maar daar moeten ze wel veel voor opzij zetten."

Bron • RTL Z / Carien ten Have

Gerelateerde artikelen