Life

Vlees noch vis: we eten steeds vaker vleesvervangers

Hans de Bruijn • 27 juli 2017 09:10 @hdb_rtl

Vlees noch vis: we eten steeds vaker vleesvervangers
De Vegetarische Slager verwacht dat vleesvervangers rond 2030 al zo’n 20 procent zal uitmaken van de totale markt voor vlees. Beeld © ANP

Het vlees op ons bord is steeds vaker geen echt vlees meer. Vleesvervangers zijn in Nederland aan een opmars bezig.

Een groeiend aantal Nederlanders eet, zoals dat genoemd wordt flexitarisch: niet meer elke dag 'echt' vlees. "Het had een lange aanloop, maar het zet nu door", zegt directeur Heite Dommerholt van Vivera, de grootste producent van vleesvervangers in Nederland.

Geen trend meer

Volgens Vivera groeide de Nederlandse markt in het eerste halfjaar van 2017 met meer dan 10 procent. "We zien in de thuismarkt een positieve ontwikkeling", zegt algemeen directeur Heite Dommerholt van Vivera. Tot nog toe kwam de groei van vleesvervangers bij Vivera vooral uit het buitenland.

Want daar gaat het nog harder. Eerder deze week meldde het Britse Quorn een omzetstijging van 19 procent in het eerste halfjaar, wereldwijd. Quorn investeert zo’n 165 miljoen euro in een verdubbeling van z’n productie.

Aan dergelijke investeringen denken Nederlandse vleesvervangerfabrikanten nog niet. Maar Nederland groeit nu wel steeds sterker mee. "Het is geen trend meer. Vleesvervangers zijn een volwassen groep geworden, naast vlees, kip en vis", zegt Dommerholt.

Vegetarische Slager en Unox

Dat zien ze ook bij De Vegetarische Slager. Oprichter Jaap Korteweg noemt als voorbeeld de vegetarische gehaktballetjes die ze sinds kort maken voor Unox. Die worden in het luxesegment in zakken met satésaus verkocht, naast variaties met traditionele gehaktballetjes van Unox zelf.

"Je ziet dat een derde van de klanten dan kiest voor onze vegetarische gehaktballetjes", zegt Korteweg.

In de koelvakken van de supermarkt krijgen vleesvervangers zoals die van De Vegetarische Slager een steeds prominentere plek. "Wij groeien met zo’n 50 procent per jaar", zegt Korteweg. Dat is omdat het bedrijf flink aan de weg timmert en uitbreidt, maar ook omdat de markt groeit.

Vleesconsumptie neemt af

Vlees komt immers lang niet meer elke dag op ons bord. Aten we in het jaar 2005 nog gemiddeld 80 kilo 'echt' vlees – dat wil zeggen varkens-, rund-, kalfs-, paarden, schapen-, geiten- en pluimveevlees -, in 2015 was dat volgens de meest recente berekeningen van Wageningen Economic Research afgenomen tot zo'n 75 kilo.

Toch maakten vleesvervangers in het eerste kwartaal van dit jaar nog maar zo’n 3 procent uit van de totale markt voor vlees en vleesproducten, zegt marktonderzoeker GfK. Maar dat aandeel neemt snel toe, ook omdat de totale vleesconsumptie dus afneemt.


Noch vlees, noch vis. We eten steeds vaker een vleesvervanger.

De verkopen aan vleesvervangers stegen volgens GfK in het eerste kwartaal met 4 procent, cijfers voor het tweede kwartaal zijn er nog niet. Het beeld dat Vivera schetst over het eerste halfjaar kan GfK dus nog niet bevestigen.

'Kantelpunt in 2030'

Maar de opmars is evident. Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager verwacht dat vleesvervangers rond 2030 al zo’n 20 procent zal uitmaken van de totale markt voor vlees en vleesproducten. "Dat is een kantelpunt, waarbij productie en logistiek op een niveau komen waarop je kunt doorgroeien". Nog eens tien tot vijftien jaar later zal 80 procent van het vlees op ons bord geen echt vlees meer zijn, denkt Korteweg.

Bron • RTL Z / Hans de Bruijn

Gerelateerde artikelen