Personal finance

Retourpinnen na drie jaar nog steeds erg impopulair

09 november 2017 18:09

Retourpinnen na drie jaar nog steeds erg impopulair
Beeld © ANP

Een artikel terugbrengen naar de winkel en het aankoopbedrag via de betaalautomaat op je bankrekening retour ontvangen is drie jaar na de introductie nog niet ingeburgerd in Nederland. Zo'n 80 procent van de mensen maakte nog nooit gebruik van retourpinnen en 40 procent heeft er zelfs nog nooit van gehoord.

Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, waarin winkeliers en banken samenwerken. Mensen die wel gebruikmaken van retourpinnen zijn er overigens wel enthousiast over, blijkt uit het rapport.

Retourpinnen zou veiliger zijn, je hoeft immers niet met cash over straat, en voor winkeliers is het ook eenvoudiger dan geld teruggeven.

Nog maar een op de vijf winkels

Retourpinnen kan inmiddels in 22 procent van de Nederlandse winkels. Dat was een jaar geleden nog 12 procent. In september werd iets meer dan 250.000 keer retourgepind.

Vooral winkels die geen eten verkopen maken er al relatief vaak gebruik van. Dat is te verklaren doordat bijvoorbeeld elektronica- en kledingwinkels duurdere producten aanbieden. Voor het retourneren van spullen is in die zaken meer contant geld nodig. Onlangs was Lidl de eerste supermarktketen die de dienst ging aanbieden.

Nu voor iedereen

In april 2014 werd retourpinnen voor het eerst mogelijk voor klanten van de Rabobank. In november van dat jaar werd de dienst ook aangeboden aan klanten van de andere twee grote banken in Nederland, ING en ABN Amro. Ook kleinere banken maken er inmiddels gebruik van.

Gerelateerde artikelen