Personal finance

Prijs brandstof in de lift, diesel net zo duur als in 2015

Michaël Niewold • 07 november 2017 15:03 @michaelniewold

Prijs brandstof in de lift, diesel net zo duur als in 2015
De raffinaderij van Shell in Pernis. Beeld © Archieffoto ANP

De olieprijs zit al maanden in de lift en dat is nu ook te zien aan de pomp. Een liter diesel is inmiddels weer net zo duur als in 2015.

Royal Dutch Shell A
26.24
0.21%

Dat meldt consumentenvereniging UnitedConsumers.com, die de prijzen van onder meer brandstof bijhoudt. Een liter diesel kost nu gemiddeld 1,35 euro, een liter benzine gemiddeld 1,69 euro.

De laatste keer dat de dieselprijs zo piekte was in mei 2015, toen een liter gemiddeld 1,39 kostte. Dat was ook de laatste keer dat de prijs van een vat ruwe olie piekte tot boven de 65 dollar.

Opec-akkoord

Vanaf dat moment daalde de dieselprijs, tot 1,11 euro begin vorig jaar. Sinds juni van dit jaar zit de olieprijs weer in de lift, onder meer omdat de olieproducerende landen, verenigd in de Opec, in mei een akkoord sloten om beperkt olie op te pompen. De prijs van een vat olie steeg vandaag tot ruim boven de 60 dollar, voor het eerst sinds de zomer van 2015.

De prijs van een vat olie wordt niet altijd een-op-een doorberekend aan de automobilist, bleek al eerder uit een factcheck van datajournalist Stephan Okhuijsen.

Brandstof = kassa voor de schatkist

Dat heeft onder meer te maken met het feit dat een zeer groot gedeelte van de brandstofprijs naar de fiscus gaat. Bij diesel gaat het om 36 procent accijns en 17 procent btw, bij benzine is dat 46 procent accijns en 17 procent btw.

Uiteraard hebben fabrikanten wel invloed op de prijs, ze veranderen die zelfs iedere dag, vertelt Paul van Selms van UnitedConsumers. "Iedere dag, behalve in het weekend, doen ze er een cent af of erbij en aan de hand van deze adviesprijs bepalen pompstations hun prijs."

Goed bewaard geheim

Hoe fabrikanten precies bepalen wat zij voor een liter brandstof vragen is een goed bewaard geheim. Van Selms vertelt dat dit deels afhankelijk is van de voorraden die oliemaatschappijen hebben, maar dat het ook een spel is tussen fabrikanten onderling.

"Soms wacht de ene partij met verhogen, in de hoop extra te verkopen. Een andere maatschappij verhoogt de prijs juist meteen om de prijs dan langzaam weer af te bouwen, want ook dan pak je marge", legt hij uit.

Langetermijneffect

De Britse oliemaatschappij BP laat in een reactie weten dat de prijs van ruwe olie op 'lange termijn' leidend is. Op korte termijn is dat echter niet het geval, mailt een woordvoerster.

De prijs van ruwe basisbrandstoffen hebben een groter kortetermijneffect en deze komen tot stand door vraag en aanbod, waarbij seizoensinvloeden maar ook politieke spanningen een rol kunnen spelen. Ook de koers van de dollar is van belang.

Valuta-effect en accijns

Ook oliereus Shell wijst valutakoersen als belangrijke reden aan voor de schommelende prijzen aan de pomp. En ook de accijnzen en andere belastingen die geheven worden, zijn volgens het bedrijf van grotere invloed op de prijs dan de ruwe olieprijs.

De andere drie grote oliemaatschappijen in ons land, Esso, Texaco en Total reageerden niet direct op een verzoek om commentaar. 

De gestegen olieprijs is voor RTL Z-beurscommentator Hans de Geus reden om alvast peak oil te voorspellen. Waarom hij dat doet, zie je in onderstaande video:

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen