Personal finance

Nooit meer langs de kassa, toch eerlijk afrekenen bij Spar

Pepijn Nagtzaam • 05 april 2018 12:43 @pepijnnagtzaam

Nooit meer langs de kassa, toch eerlijk afrekenen bij Spar
Je scant producten met je smartphone Beeld © Spar University

Snel de supermarkt inlopen, langs de broodjes en het drinken, telefoon pakken, drie keer klikken, de kassa negeren en hop weer naar buiten. Dat is in het kort hoe studenten bij de Spar University in Utrecht tegenwoordig boodschappen kunnen doen.

Op de vestiging bij Hogeschool Utrecht is het sinds woensdagmiddag mogelijk om kassaloos boodschappen te doen. In de Spar University app zit een functie die skip the line heet. Daarmee tover je je telefoon om tot productscanner.

Kop koffie en vertrekken

Als je uitgewinkeld bent klik je op afrekenen, dan verschijnt er een Tikkie-verzoek. Je geeft akkoord, rekent via je bank-app af en dan ben je al klaar. Er komt geen kassa meer aan te pas en als je hebt afgerekend krijg je een kop koffie als beloning aangeboden. Ideaal voor wie met een beetje vaart wil winkelen. 

Albert Heijn is momenteel bezig met een proef die sterk lijkt op die van Spar in Utrecht. AH heeft op het hoofdkantoor in Zaandam het concept 'Tap, grab and go' ingevoerd in de AH to Go. Je tikt met een kaart of je smartphone op een product, als je klaar bent loop je zo de winkel uit. Binnen tien minuten wordt het verschuldigde bedrag dan afgeschreven. 

Bij Tikkie hoop je maar op geld

"Bij Tikkie moet je dan nog maar hopen dat iemand overmaakt, maar bij ons moet dat wel echt", zegt Erwin Binneveld, franchiseondernemer en eigenaar van negen winkels van Spar University. "Maar Tikkie is groot geworden door gemak en vertrouwen en wij denken dat die combinatie voor ons ook prima werkt."

Bang voor diefstal is Binneveld niet. "Ik heb al twintig jaar winkels in Utrecht, vijf jaar geleden hebben wij het al allemaal self-checkout gemaakt. De ouderwetse kassa’s gingen toen al in de ban. Het werd juist beter, met acht traditionele kassa’s lag ons diefstalpercentage net iets hoger."

Meer geld, blijere klant, minder rij

Wat Binneveld wel gezien heeft is dat het sinds de self-checkout beter gaat met de winkels. "Ik vind het ideaal", zegt hij enthousiast. "De omzet is hoger, de klant is blijer omdat ze sneller naar buiten kunnen, ook in de piekuren. Ik denk dat het nog beter wordt als de klant niet eens meer bij een kassa hoeft te komen."

Het is voor de ondernemer vooral spannend hoe het grote publiek gaat reageren. "Het gedrag is veel belangrijker dan het technische. Is het allemaal logisch, worden er fouten gemaakt, vinden mensen het fijn of juist te ver gaan? Dat zijn wel echt vragen waar we mee bezig zijn."

Moeten condooms op het grote scherm? 

Na het afrekenen krijgen klanten op een scherm te zien dat ze hebben afgerekend. "We kregen feedback dat mensen wel zeker willen weten dat ze echt afgerekend hebben. Dan kan je het bonnetje met de producten op een scherm zetten", zegt Binneveld. 

"Maar, zei een student uit de testgroep, 'het bedrag hoeft niet de hele supermarkt te zien en mensen hoeven het ook niet te weten als ik een zwangerschapstest of condooms koop'", aldus Binneveld.

"We weten natuurlijk wel veel van de klanten door die app. Maar we geven volledige ruimte in wat klanten zelf willen afstaan aan informatie. We verzamelen de data die nodig is voor het gebruik. Je moet dus wel inloggen via Facebook of met je naam en mailadres, en als je dingen thuis bezorgd wil hebben, hebben we toch je adres nodig."

Inbreuk op privacy?

Hij merkt dat de jonge doelgroep, toch een groot deel van zijn klanten, erg bewust bezig is met privacy. "Deze app levert gemak op, maar we moeten daar wel rekening mee houden. We zijn ook volledig voorbereid op de nieuwe privacywetgeving. Alles kan, maar het is niet verplicht en we verkopen ook geen data door aan derde partijen."

Hoogleraar Marketing & Retail Kitty Koelemeijer vraagt zich hardop af of mensen het erg vinden om hun data af te staan. "Zeker als je kijkt wat ze afstaan aan Google en Facebook. Het is wel erg relevant, maar ik denk dat consumenten in dit soort toepassingen veel meer zelf kunnen bepalen", zegt Koelemeijer.

'Betalen doet pijn' 

De hoogleraar is wel enthousiast over dergelijke concepten. "Het moeten betalen is altijd een vervelend moment voor de klant. Het heeft ook niets leuks. Het zorgt voor een vertraging, het doet psychologisch gezien pijn. Dit kan een horde wegnemen", zegt Koelemeijer, die betrokken is bij de app OK.

OK doet vergelijkbaar werk en wil verschillende bankrekeningen, klantenkaarten en accounts aan elkaar koppelen in hun app. Volgens Koelemeijer is het de toekomst van het boodschappen doen. "Je moet offline en online kunnen koppelen aan elkaar. Als je mensen kassaloos laat betalen kun je ze identificeren, je maakt het makkelijker en je leert je klant beter kennen."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen