Personal finance

Moet de cv-monteur ook energieadvies gaan geven aan klanten?

Sam Trompert • 02 juli 2018 15:47 @samtrompert

Moet de cv-monteur ook energieadvies gaan geven aan klanten?
Een installateur is bezig met het installeren van een warmtepomp bij een verwarmingsketel.

Installateurs van cv-ketels schieten tekort bij het adviseren van huiseigenaren, zegt de Vereniging Eigen Huis op basis van eigen onderzoek. Zelden beginnen de technici uit zichzelf over duurzame alternatieven, terwijl huizenbezitters dat wel verwachten. Gevolg: er gebeurt niets. Wiens schuld is dat?

Die van de cv-installateurs, stelt de Vereniging Eigen Huis. De club van huizenbezitters wil dat cv-installateurs 'hun verantwoordelijkheid nemen' en klanten gaan adviseren over het verduurzamen van hun huis, bij een onderhoudsbeurt. 

Branchevereniging van de installatiesector UNETO-VNI is het daar niet mee eens. "We zijn uiterst kritisch naar onszelf en nemen het signaal dat naar voren komt uit dit onderzoek serieus. Als zou blijken dat er meer moet gebeuren om onze rol waar te maken, dan nemen we daarvoor vanzelfsprekend de noodzakelijke maatregelen", benadrukt woordvoerder Dick Reijman. Maar: huiseigenaren moeten zelf ook hun verantwoordelijkheid nemen, en kunnen gewoon een afspraak voor een energieadviesgesprek aanvragen, zo stelt hij. 

'Monteur heeft geen tijd en kennis voor advies'

De Vereniging Eigen Huis publiceert vandaag de resultaten van een enquête onder huiseigenaren. Ruim driekwart van de 1414 respondenten heeft vorig jaar zijn ketel laten nakijken. In slechts 2,5 procent van de gevallen begon de onderhoudsmonteur daarbij zelf over duurzaamheid. "Natuurlijk", geeft woordvoerder Hans Andre de la Porte toe, huizenkopers kunnen zelf ook nadenken over duurzame maatregelen. "Maar het is fijn als een deskundige je daarop attendeert."

"Een onderhoudsmonteur die bij mensen thuis komt is niet de aangewezen persoon om een energieadvies te verstrekken", reageert Reijman van UNETO-VNI. Hij vergelijkt het met een kapotte stoel: van degene die je meubels komt repareren krijg je geen designadvies.

Lees ook: Zo kan het ook: energie opwekken met je buren

Dat je energieadvies kunt verwachten bij een onderhoudsbeurt is een 'belangrijke misvatting uit het onderzoek', stelt Reijman. De onderhoudsmonteur heeft in de eerste plaats geen tijd voor advies. De volgende klant wacht immers. Bovendien ontbeert hij noodzakelijke kennis om een goed advies te kunnen geven, volgens UNETO-VNI. 

Niet happig

Een adviesgesprek kost in de regel geld, sowieso als je na afloop besluit niets af te nemen. Huiseigenaren blijken nog niet erg happig op duurzame alternatieven. Twee derde van de woningbezitters wil zijn cv-ketel in elk geval de komende drie jaar houden, blijkt uit de enquête van Eigen Huis. Een warmtepomp is namelijk nu nog te duur, mensen weten niet goed of en wanneer ze die investering kunnen terugverdienen.

Lees ook: Weg met de cv-ketel? Dit zijn de alternatieven

Econoom Herman Wijffels adviseert huizenbezitters juist dergelijke investeringen te doen. "Als je je spaarcenten erin stopt, dan heb je meer rendement dan wanneer je een spaarrekening bij een bank hebt. En als je moet lenen is de rente maar een paar procent, dus dat is zeer overzienbaar", zegt hij in gesprek met Roderick Veelo. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen