Personal finance

Drones, stylisten en champagne: zo verkoop je een miljoenenhuis

Carien ten Have • 23 augustus 2017 14:01 @carienth

Drones, stylisten en champagne: zo verkoop je een miljoenenhuis
Beeld © Christie's International Real Estate

Er worden weer meer miljoenenhuizen verkocht, maar een penthouse, grachtenpand of monumentale villa verkoop je niet zomaar. "Een paar fletse foto’s op Funda zijn zeker niet voldoende", vertelt makelaar Leslie de Ruiter.

Een verkoopbrochure in het Russisch, Chinees, Duits, Spaans, Engels en Nederlands is vast prik bij de verkoop van miljoenenpanden bij Christie’s International Real Estate, waar De Ruiter partner is.

Porsches en drones

Om het huis aan te prijzen komt er een professionele fotograaf, wordt er een film gemaakt, een drone ingezet, zorgt een stylist voor de juiste aankleding inclusief gedekte tafel met champagne, en zoekt een professionele tekstschrijver details over de woning en de buurt.

"Wij maken een mooie video waarin je een Porsche ziet rijden of iemand op een golfbaan ziet afslaan. Er is een professionele tekstschrijver. En bij rotweer bellen we af en maken we de foto’s en video op een andere dag. We zijn heel kritisch, maar dat moet ook in deze markt."

Madonna en Bieber

Kopers zijn ook erg kritisch. Afgelopen jaar verkocht makelaarskantoor Christie’s 86 huizen boven het miljoen. De Ruiter had daarmee ook direct de duurste transactie te pakken: horeca-uitbater Won Yip kocht voor 14 miljoen euro een penthouse van ruim 1400 vierkante meter in de Amsterdamse Houthavens.

Er gaan ook geruchten over een penthouse van 750 vierkante meter dat hij verkocht zou hebben aan Madonna, en een appartement aan de Dam in Amsterdam dat verkocht zou zijn aan Justin Bieber. Dat laatste bleek niet te kloppen. Maar Madonna dan? "Dat heb ik nooit bevestigd of ontkend", zegt De Ruiter. 

Dit jaar wist De Ruiter een grote beachvilla in Noordwijk te verkopen voor 11 miljoen euro. Courtagekosten voor Christie's: zo'n 220.000 euro, 2 procent van de verkoopprijs. 


Beeld: Christie's International Real Estate

China en Rusland

Om kopers te vinden voor dit soort bijzondere huizen, zoekt De Ruiter veel verder dan de Nederlandse markt. Een advertentie gaat op de Nederlandse en internationale website van Christie’s, wordt verspreid naar onroerendgoedwebsites in Rusland en China, komt in het eigen magazine van het kantoor, maar belandt ook op websites van The Wall Street Journal en de Financial Times.

"Funda werkt niet zo in het hogere segment. Dan moet je het van andere kanalen hebben", zegt hij. Bovendien neemt de markt voor buitenlandse kopers toe, van 18 naar 25 procent.

Bentley

Zo belandde een Chinese zakenman bij het kantoor van Christie’s International Real Estate in Hong Kong. Hij zocht een huis in Nederland, specifiek in Amsterdam. Een budget was niet aan de orde.

Maar alle woningen die De Ruiter hem vervolgens liet zien in Amsterdam vielen niet in de smaak. "De volgende dag heb ik hem met de Bentley opgehaald bij zijn hotel en meegenomen naar Vinkeveen. Het moderne pand van 9 miljoen euro dat ik hem liet zien, vond hij fantastisch."

Maar toen zag de rijke koper het huis van de buren. Ook te koop, voor 4 miljoen euro. "Uiteindelijk heeft hij allebei de panden gekocht, onder het motto: dan heb ik het maar vast. Wat hij dan precies met twee panden gaat doen, dat ga ik niet vragen. Dat doe je niet in deze prijsklasse."

Het zijn niet alleen Chinezen, maar ook Russen en Turken die kopen in Nederland. Het immense pand van ondernemer Leo van Gansewinkel in Budel verkocht De Ruiter pas geleden aan een rijke familie uit Turkije, voor ruim 3 miljoen euro.


Beeld: Christie's International Real Estate

Het belangrijkste is om voor rijke kopers de tijd te nemen, ziet De Ruiter. Een huis van een paar miljoen laat zich niet verkopen in een bezichtiging van 15 minuten. De Ruiter neemt er standaard 1,5 uur voor.

Geen butler

Het gras is dan gemaaid en het buitenzwembad is open, maar er zijn geen butlers, er is geen champagne en er staat geen appeltaart in de oven. De koffie maakt de makelaar zelf.

"Bij te veel extra’s denkt een koper: dit gaat niet goed, ik betaal te veel. Het belangrijkste is om niet onder de indruk te zijn. Geef mensen gewoon een hand, praat met ze. En maak absoluut geen selfie als je met een bekend iemand zit."


Beeld: Christie's International Real Estate

Woningen in het topsegment lonken, ook voor mensen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Meestal kijken mensen dan verlekkerd op Funda, maar sommige mensen gaan een stapje verder.

"Je krijgt weleens fantasten: mensen die willen zien wat voor huis je voor zo’n bedrag kan krijgen. Daarom proberen we als je een afspraak maakt toch heel discreet te achterhalen of je over voldoende middelen beschikt", vertelt De Ruiter.

"Dat kan door te vragen naar het huidige adres van een koper, een naam te googelen, of als dat niet lukt: te vragen om een kort briefje van de bank of accountant. Meestal valt iemand dan door de mand. Maar niet altijd."

Loterij

Zo meldde zich ooit een winnaar van een loterij bij het kantoor van De Ruiter. Die woonde in een flat op 3-hoog achter, en zocht een huis van 1,5 miljoen om zijn pas vergaarde vermogen in te steken.

Wat kopen de meeste rijken? "Grote penthouses zijn populairder dan vrijstaande villa’s", vertelt De Ruiter. Dat heeft alles met veiligheid te maken. "Er zit een portier, je breekt er niet zomaar in en je hebt geen tuinmannen meer nodig. Een mooi huis in de middle of nowhere vinden mensen toch wat spannend."

Hoe goed het precies gaat met de verkoop van miljoenenpanden zie je in deze video. 

 

Meer op rtlz.nl:
Miljoenenhuizen populair: meer verkocht dan voor de crisis

Bron • RTL Z / Carien ten Have

Gerelateerde artikelen