Personal finance

Nieuwe domeinextensies: nieuwe kansen voor investeerders?

22 september 2015 16:10

Beeld ©

Met de komst van zo’n 500 nieuwe domeinextensies als .xyz en .amsterdam, zijn de mogelijkheden om te investeren in domeinnamen enorm gegroeid. Maar waar liggen de kansen voor de investeerders en zullen deze nieuwe extensies het ooit gaan winnen van de grote .com-domeinen? Of van seks.nl dat volgende week wordt geveild?

“Dat denk ik niet”, zegt Albert Schimmel van de online domeinenmarktplaats Sedo. “De .com is toch wel de koning van de domeinnamen en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven. Maar dat betekent niet dat de nieuwe extensies geen interessante mogelijkheden bieden voor investeerders. We zien dat een aantal nieuwe domeinextensies, bijvoorbeeld .online en .club, op dit moment een enorme groei doormaken. Binnen deze extensies zijn nog veel meer domeinnamen vrij dan bij de .com-domeinen.”

Want dat domeinnamen veel geld kunnen opleveren, dat blijkt wel uit de bedragen die er de afgelopen pakweg vijftien jaar over de tafel zijn gegaan. Een overzicht van de domeinnamen die wereldwijd het meeste geld hebben opgeleverd:

1. Insurance.com (31 miljoen euro)
2. VacationRentals.com (29 miljoen euro)
3. PrivateJet.com (27 miljoen euro)

Maar ook de Nederlandse domeinen, eindigend op .nl, hebben in het verleden mooie bedragen opgeleverd.

Een top drie:

1. Vakantie.nl (2,5 miljoen euro)
2. Voetbal.nl (453 duizend euro)
3. Seks.nl (230 duizend euro)

En voor geïnteresseerden: de derde naam in dit rijtje, seks.nl, wordt volgende week geveild op de Dating en Erotiek Domeinnamenveiling van DomeinMatch.nl. Of deze domeinnaam zijn vorige bod zal overtreffen is nog maar de vraag. De veilingsite geeft aan dat het minimumbedrag dat de eigenaar voor de domeinnaam vraagt, tussen de €150.000 en €199.999 ligt.

Investeren in domeinnamen
Als je in domeinnamen een interessante investering ziet, dan zijn er over het algemeen drie manieren om aan de slag te gaan.

1. Je kunt nieuwe domeinnamen registreren en deze online aanbieden. Je betaalt dan alleen de jaarlijkse registratiekosten (die variëren over het algemeen tussen de 4 en 40 euro per jaar) en je spreidt hiermee je kansen over meerdere domeinnamen. Domeinhandelaren hebben vaak een paar honderd of duizend namen in hun bezit.

2. Je kunt domeinnamen kopen op veilingen of op een domeinnamenmarktplaats om deze vervolgens voor een hoger bedrag door te verkopen. Je investeert dan een groter bedrag per domeinnaam en soms moet je een paar jaar wachten voordat je kunt inschatten of de waarde van het domein is gestegen.

3. Je kunt je domeinnaam parkeren. Dan parkeer je de naam bij een bedrijf dat voor jou reclame op de website zet. Voor elke keer dat iemand op jouw site komt, krijg je een bedrag uitbetaald.

Hierbij is het belangrijk om te beslissen of je je geld in een .com domein stopt, of in een van de vele nieuwe domeinextensies. Denk bijvoorbeeld aan .amsterdam, .xyz, .info, .science of .top. De .com-domeinen zijn het meest stabiel en het meest waardevol, maar daartegenover staat wel dat de meeste .com-domeinen al lang weggekaapt zijn. Bij de nieuwe domeinextensies zijn veel interessante domeinnamen wel nog vrij, alleen zijn die op dit moment nog minder waardevol.

De volgende nieuwe domeinextensies (na maart 2014 op de markt gekomen) zijn op dit moment wereldwijd het meest geregistreerd.

Meest geregistreerde nieuwe extensies (ook wel gTLD’s):
1. .xyz (1.143.012 domeinregistraties)
2. .网址 (372.729 domeinregistraties) à .网址 is de Chinese equivalent van de Engelse term ‘Web address’
3. .science (326.873 domeinregistraties)
4. .top (289.026 domeinregistraties)
5. .club (286.887 domeinregistraties)
Bron: https://ntldstats.com/tld

Risico nemen
Joël van Amerongen, directeur van de hosting provider Realhosting, houdt zich al jaren bezig met de registratie van domeinnamen voor zijn klanten en ziet vooral kansen in de korte domeinnamen. “Vooral de drieletterdomeinen, domeinen met cijfers of korte generieke namen doen het goed. Binnen de oudere extensies zijn die allemaal al lang vergeven, maar bij de nieuwe extensies zijn er nog wel veel namen vrij”, zegt hij. “Daar spelen handelaren slim op in.”

Hij zag dit deze zomer bijvoorbeeld gebeuren bij de domeinnamen voor de nieuwe extensie .amsterdam: “Sommige domainers waren er snel bij en registreerden meteen een aantal goede domeinnamen. Binnen een maand was er voor deze domeinextensie al handel te zien. Het gaat dan niet meteen over tonnen, maar je ziet wel dat het leeft.”

Volgens Albert Schimmel van Sedo is het met de komst van alle nieuwe gTLD’s ook belangrijk dat je kijkt naar de combinatie van de domeinnaam en de extensie. “Bijvoorbeeld de extensie .club kan interessant zijn in combinatie met uitgaansgelegenheden. En een gTLD als .frl kan interessant zijn voor een ondernemer in Friesland, maar buiten Friesland zullen weinig mensen deze extensie kennen. Daarnaast liggen er kansen in domeinnamen die te maken hebben met nieuwe trends en technologieën. Als je die als handelaar vroeg oppikt, kun je daar nog voor een mooie prijs een paar domeinnamen bij kopen of registreren. Neem bijvoorbeeld de e-sigaret. Als zo’n product ineens heel populair wordt, dan wordt de domeinnaam ook meer geld waard.”

“Je kunt het investeren in domeinnamen wel een beetje vergelijken met het investeren in aandelen”, vindt Schimmel. “Het is natuurlijk altijd een beetje een gok. Je neemt een risico, zeker bij het investeren in domeinnamen met nieuwe extensies. Het is moeilijk te voorspellen welke combinaties van domeinnamen en nieuwe domeinextensies in de toekomst waardevol zullen worden. Maar met de komst van de .com en .nl- domeinen hebben investeerders toentertijd ook een risico genomen. Achteraf blijken veel van deze namen nu veel geld waard.”

Geluk hebben

Niet iedereen die geld verdient aan domeinnamen, is ook echt bewust bezig met de handel hierin. Soms moet je ook geluk hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Edward van Wonderen, die 15 jaar geleden de domeinnaam voetbal.nl verkocht voor meer dan een miljoen gulden.

“Het was niet gemakkelijk om de domeinnaam voetbal.nl in handen te krijgen. Ik was niet de enige die op dit domein aasde en om meer recht te hebben op het domein dan anderen, heb ik een trucje uitgehaald. Ik ben naar het Benelux Merken Bureau gegaan waar ik het woordmerk ‘voetbal’ heb gedeponeerd. Daarnaast had ik ondertussen ook een eigen bedrijf gestart met de naam ‘Voetbal.Nederland’, waardoor ik uiteindelijk bij de SIDR de domeinnaam heb kunnen claimen.

Ik zag wel dat ik hiermee een goede naam had binnengehaald omdat het, zeker voor die tijd, een hele korte en duidelijke domeinnaam was. Maar dat het me zo veel geld zou opleveren, dat had ik niet verwacht. Het idee was in eerste instantie ook gewoon om een mooie website te bouwen, niet om de naam door te verkopen. In 2000 toonde World Online interesse in voetbal.nl en ik heb toen zelf een bedrag genoemd. Natuurlijk was dat voor een deel bluffen, want het was toen nog totaal onduidelijk hoeveel waarde domeinnamen hadden. Uiteindelijk gingen ze binnen twee dagen akkoord. De ruim 1 miljoen gulden die ik ervoor kreeg heb ik in mijn eigen bedrijf gestopt.”