Personal finance

Je kunt beter geld steken in een designertas dan in aandelen

Karin Husslage • 15 januari 2016 07:49 @karinhusslage

Beeld © Getty Images

Als je op zoek bent naar een goede langetermijninvestering, dan wil je misschien overwegen om de Hermès Birkin-tas aan te schaffen. De tas levert gemiddeld een hoger rendement op dan goud of aandelen.

Het is niet zomaar een tas, de Hermès Birkin. Het is misschien wel de meest exclusieve handtas in de wereld. Volgens Baghunter, een marktplaats waar dure tassen op worden verhandeld, is het gemiddelde jaarlijkse rendement op de tas stukken hoger dan op goud of aandelen.

Ter vergelijking: het rendement op aandelen in topbedrijven uit de Amerikaanse aandelenindex S&P is gemiddeld 8,7 procent per jaar en op goud -1,5 procent. De Birkin-tas levert maar liefst 14,2 procent rendement op, ziet Baghunter. De investering is daarnaast vrij stabiel: je hoeft de tas alleen maar te houden en hoeft geen actie te ondernemen als de markt fluctueert, zoals bij aandelen.

Veilige investering
Gekeken naar marktfluctuatie, is te zien dat het jaarlijkse rendement op aandelen (S&P-index) in de afgelopen twintig jaar schommelde tussen -36,6 procent en 37,2 procent. Op de Birkin-tas ging dat op en neer tussen 2,1 en 25 procent. 

De 'ultraluxemarkt' - de absolute topmerken die door weinigen te betalen zijn - is een stabiele markt, licht de oprichter van Baghunter bij Quartz toe. Er is maar weinig fluctuatie, zelfs in moeilijke economische tijden. Een slimme handelaar weet wellicht uit aandelen meer winst te halen, maar voor de voorzichtige belegger kan de Birkin een slim alternatief zijn. Daar moet je overigens wel een dikke portemonnee voor meenemen: de Birkin-tas kost gemiddeld 60.000 dollar, met uitschieters naar 223.000 dollar voor bijzondere exemplaren.

Extreem duur en extreem schaars
De Birkin-tassen zijn dan ook extreem schaars, met wachtlijsten tot zes jaar. Volgens Hermès komen er zo weinig op de markt omdat het maakproces complex en langdurig is, maar kenners zeggen dat het bedrijf de tassen bewust schaars houdt. Ze worden vrijwel alleen gekocht door ultrarijken en beroemdheden. Omdat er zo weinig van op de markt komen, vormen ze een interessante investering. 

De tas heeft historie: hij werd voor het eerst gemaakt voor actrice Jane Birkin. Zij had in de jaren tachtig een ontmoeting met de toenmalige ceo van Hermès, tegen wie ze zei dat ze behoefte had aan een leren tas met zakken erin. Die werd voor haar ontworpen, en groeide uit tot een statussymbool.

Voor de liefhebbers: Forbes schreef een handleiding 'How to buy your first Hermès Birkin'.

Bron • RTL Z