Personal finance

Postorderbedrijf Yogoma misleidde klanten met 'gratis' proefpakket

RTL Z • 14 januari 2020 13:04 @rtlz

Beeld © Archieffoto ANP

Het bedrijf Yogoma, dat online verzorgings- en gezondheidsartikelen verkoopt, misleidde klanten met de belofte van 'gratis' proefpakketten. Wie zo'n pakket bestelde zat uiteindelijk toch vast aan aanzienlijke kosten. 

Het gaat om verzorgingsproducten met namen als Artichoke Slim, Hydrodermal, Hydroduo, Konjac Plus, Shimendu.com en Swiss Pharma Lab, meldt de Autoriteit Consument & Markt

Op de site van Yogoma werden klanten gelokt met de belofte van een gratis proefpakket. Vervolgens ging het op minstens twee manieren mis. 

Volle bedrag betalen

Geïnteresseerden moesten namelijk wel 3,95 euro aan verzendkosten betalen en als ze het pakket niet binnen 14 dagen terugstuurden. Dan moest ook nog eens het volle pond à 59,95 voor het pakket worden afgerekend.

Als dit niet duidelijk van tevoren wordt gemeld, dan mag dit niet. Het bedrijf meldde dit alleen in de kleine lettertjes, maar dat is niet voldoende, stelt ACM. 

Het bedrijf ging niet alleen in de fout met de proefpakketten. Consumenten die zo’n proefpakket hadden besteld, zaten vervolgens vast aan een abonnement waarbij ze vaker een pakket met de producten van Yogoma thuis kregen. Ook dat mag niet: voor een abonnement moet expliciet toestemming worden gegeven. 

Onder druk gezet

De ACM heeft het bedrijf gewaarschuwd dat het de regels overtreedt. Onder die druk heeft Yogoma de stiekeme koppelverkoop aangepast. Het bedrijf moet ook stoppen met het sturen van aanmaningen aan klanten die de betaling voor de ongevraagde pakketten ongedaan hadden laten maken door hun bank. 

Yogoma reageerde niet direct op een verzoek om commentaar. 

Bron • RTL Z