Personal finance

Door een webshop of op Marktplaats opgelicht? Dan kun je meestal fluiten naar je geld

07 oktober 2019 06:29

Beeld ©

Ben jij opgelicht bij een aankoop in een webwinkel of op Marktplaats? Grote kans dat je je zuurverdiende euro's nooit meer terugziet. Maar je bent niet alleen. Slechts een op de tien mensen die in 2018 werden opgelicht bij een online aan- of verkoop, kreeg geld terug, aldus cijfers van het CBS.

Bijna 350.000 mensen (2,9 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder) zei in 2018 opgelicht te zijn bij online aan- of verkoop van goederen. 

De meeste slachtoffers vallen bij aankopen via tweedehands verkoopsites zoals Marktplaats. Bijna 144.000 mensen kregen vorig jaar niet waar ze voor betaalden. Ook aankoopfraude komt voor, hoewel aanzienlijk minder vaak. De verkopers kregen dan geen geld gestort als ze iets verkocht hadden.

Ook nepwebshops (bijna 87.500 slachtoffers) zorgen voor veel leed. De top 3 wordt vervolmaakt door buitenlandse webshops (56.000 slachtoffers) zoals Amazon en Alibaba. 

Kleding en schoenen

De cijfers komen uit het onderzoek Digitale Veiligheid & Criminaliteit, dat het CBS in het najaar van 2018 als pilot heeft uitgevoerd in samenwerking met de politie. 

De opgelichte kopers hadden vooral kleding, schoenen of accessoires besteld (30 procent), of elektronica zoals mobiele telefoons of laptops (20 procent). Bij 5 procent ging het om tickets of kaartjes. Het CBS benadrukt dat het bij het onderzoek om een steekproef gaat, waaraan 38.000 mensen meededen en de cijfers zijn doorgerekend. De echte cijfers kunnen iets afwijken.

Weinig vertrouwen in politie

Slechts 25 procent van de slachtoffers deed aangifte bij de politie of bij het landelijk meldpunt internetoplichting. Bijna 5 procent contacteerde Marktplaats, ook werd in 8,5 procent van de gevallen melding gedaan bij de bank.

Van degenen die de aankoopfraude niet gemeld hebben, vond bijna 30 procent het incident daar niet belangrijk genoeg voor, meestal omdat het om een klein bedrag ging. Verder dacht 22 procent dat een melding toch niet zou helpen, vooral omdat ze niet verwachtten er hun geld mee terug te krijgen.

Kopersbescherming

Bij aankopen via Paypal en via creditcard zijn consumenten beschermd. 1 op de 10 slachtoffers kreeg de financiële schade dan ook vergoed. De rest van de mensen kon fluiten naar hun geld.

Volgens een woordvoerder van de Betaalvereniging Nederland, een brancheorganisatie van de verschillende banken, wordt 60 procent van alle aankopen in Nederlandse webwinkels dan ook via Ideal betaald.

"Maar voordat een webwinkel Ideal of creditcard mag gebruiken, wordt eerst gecontroleerd of die winkel wel te vertrouwen is. En als er toestemming verleend is, maar er toch genoeg signalen binnenkomen dat het niet goed zit, wordt de betaalmogelijkheid ingetrokken", aldus een woordvoerder.

Wereldwijd gebruiken 130.000 webwinkels Ideal. "Er is slechts een handjevol later ooit afgesloten." 

5 tips voor veilig online shoppen

Bron • RTLZ