Personal finance

Miljoen euro boete voor keukenbedrijven voor misleiding op beurzen

Claartje Vogel • 27 augustus 2019 10:33 @claartjevogel

Keukenbedrijven lieten consumenten onterecht bindende overeenkomst tekenen op beurzen. Beeld © ANP

Keukencentrum Mandemakers, Brugman Keukens en Keukenconcurrent krijgen in totaal een miljoen euro boete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor misleiding. Directeur Robert Coppens van De Mandemakers Groep is het er niet mee eens. "De boete is te hoog. We hebben nooit klachten gehad."

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat de keukenbedrijven tussen 2015 en 2017 consumenten misleidden op de 50+ beurs, de VT Wonen-beurs en de Huishoudbeurs. Om in aanmerking te komen voor een speciale beurskorting, moesten bezoekers aankoopformulier ondertekenen. Maar dat mag helemaal niet. 

Brugman krijgt een boete van 250.000 euro, keukencentrum Mandemakers en Keukenconcurrent krijgen elk een boete van 375.000 euro. De boetes van Mandemakers en Keukenconcurrent vielen nog eens 50 procent hoger uit omdat zij het onderzoek van de toezichthouder belemmerden.

Koopovereenkomst leek bindend, was het niet

De keukenbedrijven hadden beursbezoekers geen bindende koopovereenkomst mogen laten tekenen, oordeelt de ACM. Op het formulier stond dat consumenten verplicht waren een keuken te kopen, maar dat kan helemaal niet. In de overeenkomst stond dat de beursbezoekers 30 procent van de prijs moesten betalen, als ze afzagen van de aankoop van de keuken.

Saskia Bierling van de ACM: "Een keuken kopen is veel ingewikkelder, na een beursbezoek weet je nog helemaal niet hoe de keuken eruit ziet. Je moet nog meten, kleuren uitzoeken, noem maar op. Zo'n overeenkomst is wettelijk helemaal niet bindend."

In de wet staat dat consumenten het recht hebben om een koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden, als die buiten de verkoopruimte van de handelaar is gesloten. Dit geldt voor aankopen boven de 50 euro en binnen 14 dagen.

'Geen gedupeerde klanten'

"Zodra de ACM ons liet weten dat dit zo niet kan, hebben we deze formulieren uit de roulatie gehaald", vertelt directeur Robert Coppens van De Mandemakers Groep (DMG), waar de drie keukenbedrijven onder vallen. "Er zijn geen consumenten gedupeerd. We hebben nooit klachten ontvangen en als iemand toch van de aankoop afzag, hebben we dat kosteloos geregeld."

De ACM heeft wél klachten ontvangen, zegt de woordvoerder. "Het probleem is dat het contract misleidend was. Consumenten die niet van de aankoop afzagen, dachten waarschijnlijk dat dit niet kon."

Ook Editie NL sprak gedupeerden. Zo werd Esther uit Den Haag in 2015 slachtoffer van intimiderende Mandemakers-verkopers op een beurs: "Zonder dat ik het wist, had ik een keuken gekocht. Ik schrok me wezenloos."

Belemmering van het onderzoek

De ACM mocht van de bedrijven geen vragen stellen aan de beursmedewerkers over de verkooppraktijken op beurzen. Daarmee belemmerden de bedrijven het onderzoek, aldus de toezichthouder.

"Dat is onzin", zegt Coppens. "ACM mocht onze medewerkers wel spreken, maar wij wilden eerst weten waar het onderzoek precies over ging. We hebben de toezichthouder uitgenodigd op het hoofdkantoor. Daarna heeft de ACM zich nooit meer gemeld voor een gesprek met de standhouders."

Hij vindt de boete veel te hoog. "We gaan in beroep tegen de uitspraak." 

Bron • RTL Z