Personal finance

Vanaf 1 januari rijd je voor een prikkie een dure fiets van de zaak

Pepijn Nagtzaam • 16 augustus 2019 15:37 @pepijnnagtzaam

Beeld © iStock

Over een paar maanden wordt het makkelijker om een leasefiets van de zaak te rijden. Fietsbedrijven staan in de startblokken om in te spelen op de nieuwe regels, waarvan wordt verwacht dat veel mensen er gebruik van willen maken.

Nadat de regels voor de fiets van de zaak de afgelopen jaren strenger waren geworden, voert het kabinet nu een versoepeling door om mensen op de fiets te krijgen. Per 1 januari betalen fietsers die een fiets ter beschikking krijgen via hun werk, jaarlijks 7 procent bijtelling. 

Daarmee lijkt het gebruik van de leasefiets heel erg op het (privé)gebruik van de leaseauto. In de praktijk betekent dat dat je als werknemer 7 procent van de adviesprijs van de leasefiets optelt bij je bruto inkomen. Daarover betaal je belasting. De baas betaalt de rest van de leasekosten. 

Wat kost dat? 

Via de regeling kan je allerlei soorten fietsen aanschaffen. Een stadsfiets of mountainbike, maar ook een bakfiets of e-bike. Wat je betaalt aan bijtelling hangt af van je jaarsalaris en de prijs van de fiets. Een rekenvoorbeeld:

Beeld © RTL Z

Koop je een simpele fiets waarbij je zelf moet trappen, kan de bijtelling lager uitvallen. Veel rekenvoorbeelden gaan uit van een fiets rond de 3000 of 4000 euro. Dan kan je uitgaan van een maandelijks bedrag tussen de 7 en 10 euro.

'Fietsbranche is er druk mee' 

"Het is een hele grote markt die opengaat", zegt Arthur van Biketotaal Wijtman in Delft. Net als veel andere fietsenzaken of -makers kan hij niet wachten tot januari. "Heel de fietsbranche is daar druk mee bezig."

Biketotaal Wijtman verwacht dat veel werkgevers fietsen gaan aanschaffen voor hun werknemers. "Het is ook een goede deal voor veel mensen. Bij een fiets van 3000 euro tel je 210 euro op bij je salaris. Ga uit van 40 procent belasting en dan kom je uit op een euro of 7 per maand. En dan heb je echt al wel een hele toffe e-bike", rekent hij voor.

Ook Niels Andela, salesmanager bij Juizz, dat gespecialiseerd is in elektrische fietsen, verwacht het druk te gaan krijgen. "We zijn in de branche vooral blij met een duidelijke regeling, die ook heel interessant is."

WKR-regeling

De afgelopen jaren waren de regels voor zakelijk fietsen een stuk ingewikkelder. Nu valt een fiets van de zaak onder de werkkostenregeling. Een werkgevers kan iets extra's geven, zoals een mobiele telefoon of sportschoolabonnement, onder gunstige belastingvoorwaarden.

Binnen de werkkostenregeling of WKR mag de werkgever tot maximaal 1,2 procent van de totale loonsom van alle werknemers belastingvrij schenken aan het personeel. Komen de extra's hierboven, dan moet over de rest een hoge heffing worden betaald. Daarnaast moeten alle kilometers die privé worden gefietst geregistreerd worden.

Een rompslomp. Lease a bike, een bedrijf dat speciaal voor de nieuwe regels een Nederlandse tak heeft opgericht, bereidt zich daarom ook voor op de wet. In Duitsland, waar een fiets via de baas gangbaarder is, heeft het bedrijf al ‘vele duizenden’ fietsen op de weg. "Daar hebben we al expertise opgedaan", zegt woordvoerder David Gribnau. "We staan nu aan de vooravond van introductie in Nederland."

Het bedrijf wil alle type fietsen van alle merken gaan aanbieden. Daarbij beloven ze dat ze al het papierwerk uit handen nemen van de werkgever en dat zaken als verzekering, service en onderhoud worden geregeld.

Interesse groeit

Volgens Gribnau is er al 'veel concrete interesse' vanuit zowel werkgevers als werknemers. "We denken dat als we dichter bij 1 januari komen dit alleen maar zal toenemen en dat werkgevers het ook in het arbeidsvoorwaardenpakket opnemen."

Bij BikeTotaal hebben ze het idee dat veel werkgevers zich er nog niet in hebben verdiept. "Dat was een paar jaar terug ook zo met het Fietsenplan. Medewerkers gaan vragen stellen, daarna gaan bedrijven er eens over nadenken. We denken dat overheden en de grote bedrijven vanaf januari beginnen, en dat het vanaf dan bekendheid krijgt."

"1 januari barst niet opeens de bom waardoor er 100.000 elektrische fietsen op de markt komen", denkt Niels Andela. "Maar het gaat wel lopen. Bedrijven maken veel kosten aan parkeren, kilometers, benzine enzovoorts. De fiets kan het financieel ook aantrekkelijk maken."

Bron • RTL Z