Personal finance

Consumentenbond pissig: Inspectie wil Ryanair geen boete geven

13 augustus 2019 11:28

Passagiers op het vliegveld van Madrid tijdens een staking van Ryanairpersoneel eind juli 2018. Beeld © AFP

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil tot ongenoegen van de Consumentenbond geen boete opleggen aan Ryanair.

De Ierse prijsvechter weigert vooralsnog passagiers te compenseren wier vluchten vertraagd of geannuleerd waren vanwege stakingen in 2018. De Consumentbond eist optreden door de ILT, maar die zou de 'kop in het zand' steken.

Volgens de regels hebben reizigers recht op compensatie wanneer een vlucht meer dan 3 uur is vertraagd of korter dan 14 dagen voor de reis is geannuleerd. Ryanair beroept zich op 'buitengewone omstandigheden', waardoor het niet zou hoeven te compenseren.

Door de stakingen kwamen duizenden reizigers in de problemen. Via de Consumentenbond en claimorganisatie EUClaim werden 5500 claims ingediend met het verzoek om compensatie.

Overtreding passagiersrechten

Volgens de bond handelt de luchtvaartmaatschappij in strijd met de Europese passagiersrechten. Begin dit jaar vroeg de Consumentenbond de toezichthouder in te grijpen en Ryanair hiervoor een boete of last onder dwangsom op te leggen.

De ILT kan volgens haar woordvoerder niet vaststellen of Ryanair stelselmatig de regels overtreedt en verwijst naar de civiele rechter. De Consumentenbond tekent nu bezwaar aan tegen dat besluit.

Bron • RTL Z / ANP