Personal finance

Grote problemen op Schiphol: compensatie niet vanzelfsprekend

Gert-Jan Verstegen • 25 juli 2019 14:00 @GJVerstegen

Uren wachten in de vertrekhal van luchthaven Schiphol. Beeld © ANP

Wie woensdag op vakantie wilde vanaf Schiphol kwam van een koude kermis thuis. Door tankproblemen kon er urenlang niet gevlogen worden. Honderden vluchten werden geannuleerd of liepen forse vertraging op. Als je geluk heb krijg je compensatie, want dat is niet vanzelfsprekend.

"Nee, we bieden geen compensatie aan", zegt een woordvoerder van TUI Nederland. "Dit is een buitengewone omstandigheid. Het is ons niet aan te rekenen."

Overmacht

De luchtvaartmaatschappij beroept zich op overmacht. Vijf vluchten van TUI Fly konden gisteren niet op tijd vertrekken. De meeste vakantiegangers zijn inmiddels vertrokken.

De laatste vlucht van TUI Fly gaat vanmiddag. In het geval van overmacht, gelden de Europese compensatieregels niet.

Hier heb je normaal recht op

Wie meer dan drie uur vertraging oploopt, krijg tussen de 250 en 600 euro compensatie. Dat bedrag is afhankelijk van de reisafstand. Wanneer je vlucht helemaal wordt geannuleerd, geldt hetzelfde. Een goedmakertje voor urenlang wachten op een vliegveld en een vakantie die later begint.

Dat is niet het enige. Luchtvaartmaatschappijen moeten ook drinken en maaltijden uitdelen, als de vertraging lang duurt. De Europese Commissie schrijft zelfs voor dat iedereen recht heeft op het versturen van twee email-, fax- of sms-berichten zodat het hotel weet dat je wat later bent, of het thuisfront op de hoogte is dat je een dag later thuiskomt.

Overnachten

Belangrijker is het recht op een hotelovernachting. Schiphol had gisteren al heel wat veldbedden klaargezet, maar volgens de regels moet een vliegmaatschappij een hotel aanbieden als je door vertraging een nacht moet wachten op je vlucht.

Gemakkelijk is dat niet, merkte Transavia gisteravond ook. Ongeveer zevenduizend reizigers hadden last van de vertraging. Een deel daarvan is ook daadwerkelijk op Schiphol gestrand.

"We hebben zo veel mogelijk hotelreserveringen proberen te maken", zegt een woordvoerder. "Maar dat kon niet voor iedereen." Want ook andere maatschappijen aasden op hotelbedden rond Schiphol.

Wie zelf een hotel heeft geboekt, kan de kosten declareren, belooft Transavia op de website. De woordvoerder laat aan RTL Z weten dat reizigers gebruik kunnen maken van de compensatie die hoort bij reguliere vertraging. Je ticket zelf annuleren mag ook, je krijgt dan je geld terug. Dat geldt ook voor klanten van KLM.

Wie heeft gelijk?

Waar Transavia zegt dat je wel recht hebt op compensatie, beroept TUI zich op overmacht. Als reizigers en vliegmaatschappijen er samen niet uitkomen, dan is het aan de Inspectie Transport en Leefomgeving (ILT) om een oordeel te vellen of er sprake is van buitengewone omstandigehden.

De ILT doet dat pas als er klachten zijn binnengekomen. Op dit moment kan en wil de ILT daar nog geen oordeel over vellen. Met name omdat het voor iedere vertraagde vlucht anders kan zijn.

Iedere vlucht afzonderlijk beoordelen

"Wisten ze vooraf al van deze problemen, van deze vertraging?", vraagt ILT-woordvoerder Steffart Buijs zich af. Als voorbeeld geeft hij een vlucht uit Londen. Die kon 's avonds weten dat er tankproblemen waren en had dus extra kerosine uit Londen mee kunnen nemen om alsnog van Schiphol te kunnen vertrekken.

Dan is er minder sprake van overmacht dan wanneer een vliegtuig 's middags al aan een lege kerosinepomp hing.

Consumentenbond

Toch gaat de Consumentenbond ervan uit dat er gisteren sprake was van overmacht. "Eigenlijk heb je gewoon pech omdat de luchtvaartmaatschappij er niks aan kan doen. Dan gaat het om overmacht, net zoals bij slecht weer of onverwachte stakingen. Je kan dan niks claimen", zegt woordvoerder Gerard Spierenburg.

Ik heb een pakketreis geboekt via een touroperator, wat nu?

Veel reizigers van Transavia hebben niet zelf een vliegticket geboekt, maar reizen met een touroperator als Sunweb of D-Reizen. De verantwoordelijkheid schuift dan deels door naar je touroperator.

Die moet je compenseren voor de kortere of juist langere vakantie die je hebt. Kun je bijvoorbeeld pas morgen naar je bestemming, dan krijg je geld terug, omdat je vakantie korter is. "Je krijgt van de touroperator de niet-genoten vakantiedagen terug, dus het geld voor het niet gebruiken van het hotel", vertelt Mirjam Dresme van de ANVR.

Ben je in het buitenland gestrand omdat je vlucht naar Schiphol werd geannuleerd, dan krijg je via de touroperator voor maximaal drie dagen een verblijf terug op dezelfde basis als waar je voor hebt geboekt, zegt ze. 

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen