Personal finance

'AliExpress overtreedt regels die consument moeten beschermen'

17 mei 2019 09:30

Beeld ©

De Chinese webwinkel AliExpress houdt zich niet aan de Europese consumentenregels, zegt de Consumentenbond. Deze wil dat toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) actie onderneemt. Ook in andere Europese landen klinkt kritiek.

AliExpress, dochteronderneming van techgigant Alibaba, overtreedt volgens de Consumentenbond verschillende regels.

Wie bijvoorbeeld bij AliExpress een product koopt en vervolgens een conflict krijgt met de leverancier, moet naar een arbitrage-instituut in Hongkong om de problemen op te lossen. Terwijl volgens Europese wetgeving consumenten het recht hebben om in eigen land naar de rechter te stappen.

Regels respecteren

Ook staat het Chinese platform niet toe dat klanten een product binnen 14 dagen terugsturen zonder opgaaf van reden. Ook dit is in strijd met Europese regels. Tot slot verstrekt AliExpress ten onrechte geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar die in de EU geldt.

"Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar. De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets mis gaat tijdens of na een aankoop", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

Andere landen ook kritisch

De Consumentenbond heeft de ACM gevraagd om naar de zaak te kijken. Eerder dit jaar diende de Luxemburgse consumentenorganisatie al een klacht in bij de autoriteiten over de handelwijze van AliExpress.

Ook consumentenorganisaties in België, Frankrijk, Portugal, Spanje en Italië vragen hun nationale toezichthouders om actie. De Duitse consumentenorganisatie overweegt zelfs al juridische stappen.

Bron • RTL Z