Personal finance

Vertraging? Een nieuw systeem claimt automatisch je geld

03 mei 2019 15:10

Vertraging? Met het nieuwe systeem wordt automatisch je geld geclaimd Beeld © ANP Foto

ICT-er Lars Jansen werd gek van het claimformulier van de NS dat je bij vertraging online kunt invullen. Daarom ontwierp hij een automatische claimsite voor de NS, waarbij de computer al je treinreizen ophaalt nadat je één keer hebt ingelogd. Bij vertraging wordt automatisch je geld geclaimd.

'Gekmakend' vond ICT-er en frequent treinreiziger Lars Jansen het formulier waarmee je geld kan claimen na vertraging van je trein. "Ik zag regelmatig een perron vol mensen staan die allemaal vertraging hadden. Dan dacht ik: 'die gaan vast niet allemaal dat formulier invullen'. Het is een heel gedoe, en je moet het iedere keer weer helemaal invullen", zegt Jansen tegen EditieNL.

Automatisch je geld terug

Om daar voor eens en voor altijd verandering in te brengen, bedacht Jansen, die technisch directeur is van zijn eigen ICT-bedrijf, 'een leuk project' voor zichzelf. Het werkt zo: je logt één keer in met je persoonlijke gegevens en die van je OV-chipkaart. Daarna haalt het systeem je treinreizen op en houdt het in de gaten welke vertragingen je hebt gehad. In het geval van vertraging, wordt automatisch geld geclaimd. Het kost je 50 cent per keer en gaat naar Jansen, de rest van het geclaimde bedrag gaat naar jou.

Vergeten uit te checken

Volgens een woordvoerder van de NS komt het dagelijks voor dat er ergens in Nederland een trein meer dan 30 minuten vertraging heeft. "Maar het ging wat betreft vertragingen afgelopen jaar beter dan in 2017", zegt woordvoerder Erik Kroeze.

Kroeze kent de site van Jansen (nog) niet en gaat er dan ook geen commentaar op geven. Wel wil hij er op wijzen dat de NS een automatische service biedt aan mensen die vergeten uit te checken. "Als jij bijvoorbeeld vier keer per week naar Hilversum reist, en je vergeet het een keer, dan krijg je je geld terug."

Rikus Spithorst, van de Maatschappij voor Beter OV, vindt de site van Jansen 'natuurlijk een goed idee'. "De NS heeft dit soort formulieren niet bepaald handig gemaakt. Bovendien: mensen claimen gewoon niet. Het is vergelijkbaar met mensen die twee pakjes boter kopen en dan een bonnetje moeten opsturen voor een gratis pakje: dat bonnetje wordt nooit opgestuurd", zegt Spithorst tegen EditieNL.

Privacygevoelig

Toch heeft Spithorst wat kanttekeningen. "Wat te denken van de privacy? Degene achter deze site kan precies zien waar ik ben geweest. Dat is best heftig. Uit de site maak ik niet meteen duidelijk op wie er achter zit, en als hij dan zulke privacygevoelige data over je krijgt. Daar moet je je wel bewust van zijn."

Bovendien denkt Spithorst dat mensen de site blind gaan vertrouwen. "Wat als de site iets niet claimt? Dan leun je achterover en loop je geld mis."

Bron • EditieNL