Personal finance

Tikkie groeit naar vijf miljoen gebruikers, 'op piekmomenten 350 per minuut'

Sam Trompert • 12 april 2019 06:16 @samtrompert

In drie jaar tijd weet Tikkie 5 miljoen gebruikers te porren voor haar betaalapp. Beeld © Tikkie

Vijf miljoen Nederlanders sturen weleens een zogenoemde 'Tikkie', een online betaalverzoek via een linkje in bijvoorbeeld WhatsApp. In drie jaar tijd groeide de ABN-dochter uit tot een sterkhouder in menig vriendengroep. Directeur Freek de Steenwinkel is trots. Maar plannen om over de grens uit te breiden staan voorlopig in de ijskast.

'Doe even een Tikkie'. Sinds de zomer van 2016, toen Tikkie werd gelanceerd, is deze zinsnede uitgegroeid tot een begrip. De Van Dale heeft Tikkie nog niet gehaald, maar dat is een kwestie van tijd, hoopt Tikkiebaas Freek de Steenwinkel.

200.000 Tikkies per dag

"Het is rap gegaan", zegt hij in gesprek met RTL Z. "Inmiddels worden er 200.000 Tikkies per dag verstuurd. En in de weekenden nog wel meer. Op piekmomenten verwerken we 350 Tikkies per minuut. Ja, daar zijn we heel trots op."

Tikkie, een initiatief van ABN Amro, is de eerste app die gebruikers in staat stelt een betaalverzoek via een link met anderen te delen, bijvoorbeeld door een appje te sturen. Gratis, tenzij je de app zakelijk wil gebruiken. 

"Ook ondernemers vinden het heel belangrijk om het betaalproces voor hun klanten makkelijk en leuk te maken. Als consumenten dat leuk vinden, betalen ze ook weer sneller."

In korte tijd volgden de andere banken met soortgelijke diensten. Ook vanuit de mobielbankierenapps van bijvoorbeeld Rabobank, ING, ASN Bank en SNS kun je ook een betaalverzoek sturen naar je vrienden. Een bank zonder tikkie-achtige optie is anno 2019 een beetje het sukkeltje van de klas. 

Groot verschil: Tikkie is een aparte app, de betaalverzoeken van de andere banken zijn ingebouwd in de mobielbankierenapps. Dat maakt gebruikersaantallen vergelijken ingewikkeld, al lijkt Tikkie met de vijf miljoen gebruikers met afstand de grootste. ING laat desgevraagd weten dat 'alle 4,3 miljoen gebruikers van de ING Mobiel Bankierenapp een ING Betaalverzoek kunnen aanmaken'.

"We zien dat onder ING-klanten het ING Betaalverzoek ten opzichte van andere betaalapps veruit het populairst is", aldus een woordvoerder. Ook de meerderheid van Rabobankklanten gebruikt het 'huisbetaalverzoek' vaker dan Tikkie. "De verhouding is 60/40", laat de Rabobank weten aan RTL Z.

Echte strijd: zakelijke markt

Maar de echte strijd is eigenlijk nog amper losgebarsten. Voor consumenten zijn betaalverzoekdiensten gratis. Maar voor zakelijk gebruik moet wel betaald worden. Dat is waar banken uiteindelijk geld mee hopen te verdienen. Zo werkt Tikkie samen met KLM en de Rijksuniversiteit Groningen. ING regelt de online betaalverzoeken voor bedrijven als Ikea en Albert Heijn.

Op de zakelijke markt heeft Tikkie nu 4.000 klanten, laat de dienst weten. Een verdubbeling ten opzichte van eind vorig jaar, maar nog altijd een bescheiden aantal in vergelijking met de miljoenen particulieren. Of Tikkie inmiddels winstgevend is wil De Steenwinkel niet zeggen, maar 'het begint interessant te worden'. 

Toch is De Steenwinkel niet bang voor concurrentie, die ook interesse hebben in het zakelijke gedeelte van de markt. "Ik denk dat het goed is dat andere banken meedoen. We maken samen de markt en zo is er wat te kiezen", vertelt hij. 

Fun

Groot verschil tussen Tikkie en de andere bankenapps is de 'fun', volgens De Steenwinkel. Een gifje aan het eind van een betalingsproces zorgt ervoor dat 'betalen leuk wordt', bijvoorbeeld. "Andere banken hebben dat functioneler ingericht", zegt hij. 

Maakt die fun uit voor een zakelijke gebruiker? Die wil gewoon betaald krijgen. De Steenwinkel: "Ook ondernemers vinden het heel belangrijk om het betaalproces voor hun klanten makkelijk en leuk te maken. Als consumenten dat leuk vinden, betalen ze ook weer sneller, merken we." 

(Tekst gaat verder onder foto.)

Beeld © Tikkie

Tikkie trekt zich terug uit Duitsland

"Wie viel möchtest du von jeder Perrson zuruckfordern?"  Voorlopig niets. Begin vorig jaar probeerde Tikkie samen met ABN-dochter Moneyou voet aan de grond te krijgen in Duitsland. Inmiddels is de stekker uit het Duitse avontuur getrokken.

Uit marktonderzoek bleek dat meer dan de helft van de Duitsers tussen de 18 en 30 jaar wel te porren zou zijn voor Tikkie. "Gelet op de grote belangstelling heeft Moneyou besloten Tikkie ook in Duitsland te introduceren", zei projectleider Gabi Helfenstein van Moneyou Deutschland bij de Duitse lancering. Een jaar later is het toch geen succes gebleken, meldt Freek de Steenwinkel. 

"We hebben samen besloten niet verder te gaan met de pilot. Er zijn momenteel geen concrete plannen voor buitenlandse expansie." Tikkie zegt zich te willen concentreren op groeikansen in Nederland.

Duitsland heeft het niet zo op digitaal bankieren. Duitsers pinnen veel minder dan andere west-Europese landen. 'Bargeld', contanten, heeft nog altijd de voorkeur, becijferde de Europese Centrale Bank al eerder. 

Bron • RTL Z / Sam Trompert