Personal finance

Supermarkten verhogen veel prijzen om ze te laten eindigen op 9

03 april 2019 08:01

Beeld © ANP

De btw-verhoging in januari heeft ervoor gezorgd dat productprijzen veranderd zijn, en ineens eindigen op bijvoorbeeld een 0 of 1. En dat zien supermarkten liever niet, dus passen ze op grote schaal opnieuw de prijzen aan. Bij de grootste twee, Albert Heijn en Jumbo, betekent dat meestal een prijsverhoging.

Het draait allemaal om het eindcijfer van een productprijs. Supermarkten hebben het liefst dat de prijs op een 9 eindigt, legt Mathijs Neppelenbroek van prijsvergelijkingssite Inprijsverhoogd uit.

"Dat heeft een aantrekkelijk effect op de consument, omdat het goedkoper aanvoelt dan een prijs die eindigt op 0." En daar wordt dus echt op gestuurd, blijkt ook uit de cijfers die zijn bedrijf bijhoudt.

Beeld © RTL Z

Prijsverhoging

Het in ere herstellen van de 9 als eindcijfer gaat bij Albert Heijn in driekwart van de gevallen gepaard met een prijsverhoging, ziet Neppelenbroek. Bij Jumbo werd in 60 procent van de gevallen de prijs verhoogd, bij supermarkten Dirk, Deka en Vomar ging de prijs in de helft van de gevallen omhoog, bij de andere helft naar beneden.

In een verklaring laat een woordvoerder van Albert Heijn weten dat prijzen bij het bedrijf 'regelmatig' veranderen. "Soms omlaag en helaas ook omhoog. Ook bij Albert Heijn", mailt hij. "Winkelprijzen in een supermarkt zijn onder andere gebaseerd op inkoopprijzen, dagprijzen, kwaliteit, vraag en aanbod en grondstofprijzen." 

Jumbo reageerde niet direct op een verzoek om commentaar. 

Btw-verhoging doorrekenen

Aan het begin van dit jaar, en soms al aan het einde van vorig jaar, verhoogden supermarkten hun prijzen. Dat was logisch: het lage btw-tarief ging van 6 naar 9 procent.

Het gevolg was dat veel prijzen hierdoor niet meer op de door supermarkten zo vurig gewenste 9 eindigden.

Wekelijks prijsveranderingen

"Bij Albert Heijn eindigde de prijs van 70 procent van de producten altijd op 9, na de btw-verhoging was dat nog maar bij 30 procent het geval", vertelt Neppelenbroek. "Nu worden wekelijks producten in prijs gewijzigd."

Bij AH eindigt inmiddels bijna de helft van de prijzen weer op 9, begin januari was dat nog maar bij een derde het geval, blijkt uit de data van Inprijsverhoogd

Bron • RTL Z