Personal finance

Wat kun je doen als je energievoorschot te hoog is?

Claartje Vogel • 08 januari 2019 18:16 @claartjevogel

Edwin begreep er niks van: zijn energierekening steeg van 191 naar 326 euro. Beeld © RTL Z

Energieleveranciers schatten het voorschotbedrag voor sommige huishoudens veel te hoog in. Denk je dat jouw maandelijkse voorschot niet klopt? "Neem contact op en zoek uit hoe het zit."

Vooropgesteld: het bedrag dat we betalen voor gas en licht gaat sowieso omhoog. Dat komt door hogere belastingen en prijsstijgingen. Omdat energieleveranciers klanten willen beschermen tegen een hoge naheffing, rekenen ze een hoger maandelijks voorschot. Maar dat bedrag schatten zij soms te hoog in.

Bij sommige consumenten gaat het niet om een paar tientjes, maar soms om een verdubbeling van het voorschot. Bij de berekeningen van Nuon lijkt nogal wat mis te zijn gegaan, blijkt na een oproep van RTL Nieuws op Facebook. Er kwamen honderden reacties binnen van mensen waar de energierekening volgens het voorschot dat ze bij Nuon moeten betalen met tientallen procenten zal stijgen.

Maak een berekening

"Als je denkt dat het niet klopt, maak dan eerst zelf een berekening", vertelt Joyce Donat van de Consumentenbond.

Er bestaan online tools die je kunnen helpen met zo'n berekening, bijvoorbeeld Check Je Voorschot. Vul in hoeveel stroom, gas of warmte je in een jaar geleverd krijgt en de tool maakt een schatting van de totale jaarkosten voor het lopende kalenderjaar en welk voorschot daarbij past.

Let op: deze berekening maak je op basis van je eerdere verbruik. De uiteindelijke kosten hangen af van het werkelijke verbruik komend jaar. Een koude maand kan een groot verschil maken voor je gasverbruik en daarmee voor je totale kosten. Verder verschillen de kosten nog per leverancier.

Pas je bedrag online aan

Bij de meeste energieleveranciers kun je online of via de app je maandbedrag zelf aanpassen. Doe dat weloverwogen, tipt Donat. "Houd er rekening mee dat de prijzen en de belasting stijgen dit jaar. Als je jouw maandbedrag te laag zet, moet je aan het eind van het jaar veel bijbetalen."

Neem contact op

Soms lukt het niet om zelf online je maandbedrag aan te passen. Bij Nuon is het tijdelijk niet mogelijk in de app, volgens de woordvoerder 'vanwege de tariefaanpassingen'. Neem dan contact op met je energieleverancier, tipt de Consumentenbond.

"Bel en vraag hoe het zit", zegt Donat. "Energieleveranciers hebben nu eenzijdig besloten dat het voorschot omhoog moet, zogenaamd vanuit klantvriendelijkheid. Maar de manier waarop ze dit doen is erg ondoorzichtig. Bij een naheffing is duidelijker te zien hoe het bedrag is opgebouwd."

Wees redelijk

Als dan ook nog blijkt dat het bedrag veel te hoog is, mag je als klant eisen dat dit omlaag gaat. Volgens de Consumentenbond zullen leveranciers je tegemoet komen, zolang je het maar in alle redelijkheid doet. Vaak is er wel een grens: je kunt bijvoorbeeld je termijnbedrag maar met 10 procent verlagen.

"De kosten gaan omhoog en die zul je hoe dan ook moeten betalen", zegt ze. "Vraag dus goed hoe het zit en maak een realistische berekening. Anders zit jij aan het eind van het jaar met een rekening die je misschien niet kunt betalen."

Bron • RTL Z