Personal finance

Nuon jaagt duizenden klanten stuipen op lijf met torenhoge rekeningen

Diane de Clerck • 05 januari 2019 15:14

Edwin Venema snapt niet waarom zijn energierekening zo hard omhoog gaat. Beeld © RTL Z

Energieleverancier Nuon heeft van tienduizenden klanten de rekening verhoogd met tientallen procenten. Dat is vele malen hoger dan de gemiddelde stijging.

De energierekening gaat dit jaar gemiddeld met 25 tot 30 euro per maand omhoog, maar veel klanten van het bedrijf krijgen verhogingen van 60 tot 140 euro voor de kiezen. 

De energierekening stijgt dit jaar met gemiddeld 327 euro, berekende prijsvergelijker Pricewise. Daar zijn grofweg twee redenen voor: energieprijzen zijn simpelweg gestegen én het kabinet verhoogt de belasting op gas.

Voorschot verhoogd

Energiemaatschappijen rekenen dat vanzelfsprekend door aan hun klanten, waardoor voor veel klanten het maandelijks voorschot verhoogd moet worden. Bij een grote groep klanten gaat het niet om een paar tientjes, maar soms om een verdubbeling van het voorschot.

Volgens Nuon gaat het om een inhaalslag voor klanten die veel meer energie verbruiken dan waar ze nu voor betalen. "We zien dat bij een grote groep mensen het maandelijkse voorschot te laag is. Dat betekent dat ze bij de eindafrekening fors moeten bijbetalen", zegt woordvoerder Gijsbert Siertsema.

Om dat te voorkomen verhoogt Nuon het maandbedrag fors zodat klanten niet of nauwelijks hoeven bijbetalen als de jaarnota komt. In totaal gaat het om 8 procent van de ongeveer 2 miljoen klanten, zo'n 160 duizend huishoudens.

Minder verbruikt

Maar bij die berekeningen van Nuon lijkt nogal wat mis te zijn gegaan, blijkt na een oproep van RTL Nieuws op Facebook. Er kwamen honderden reacties binnen van mensen waar de energierekening volgens het voorschot dat ze bij Nuon moeten betalen met tientallen procenten zal stijgen. 

Dat is bijvoorbeeld het geval voor Edwin Venema uit Stadskanaal, die met zijn gezin in een hoekhuis woont. Zijn energierekening stijgt van 191 naar 326 euro. "Wij krijgen eind maart de afrekening over het hele jaar. Maar als ik op de Nuon-app kijk, dan zie ik dat we qua gas nog niet op de helft van het jaarverbruik van vorig jaar zitten", vertelt Venema. 

En ook qua stroom verbruikte zijn gezin in 2018 bij lange na niet zo veel als in 2017. "Op grond van ons huidig verbruik, zou ik zelfs iets moeten terugkrijgen als in maart de eindafrekening komt."

De brief die mevrouw Falaki ontving van Nuon. Beeld © Eigen foto

70 procent omhoog

Ook bij Souraya Falaki uit Almere gaat de rekening fors omhoog, van 150 euro per maand naar 252 per maand, een stijging van zo'n 70 procent. Als reden meldt Nuon half december in een brief dat de verwachte stijging van het tarief alvast 'in de pas loopt'. 

"Ik snap dat het duurder wordt, maar ik houd mijn verbruik goed in de gaten en volgens de Nuon-app heb ik 38 procent minder energie verbruikt. Nuon heeft mijn verbruik voor volgend jaar zelfs naar beneden bijgesteld", vertelt Falaki, die bovenstaande brief meestuurde om dat te bewijzen. "Ik moet volgend jaar dus 1200 euro extra betalen, terwijl mijn verbruik gelijk is gebleven."

Falaki heeft, vanwege de tariefstijging en extra belasting, haar voorschot verhoogd naar 180 euro.

Bijgehouden in excel

Nathalie Brak schrok al helemaal. Zij houdt iedere maand in een excelsheet het verbruik bij, en op basis daarvan verwachtte zij geld terug te krijgen van Nuon. Maar het omgekeerde was het geval: Nuon schreef haar dat het maandbedrag van 160 naar 260 euro gaat. 

"Ik weet dat de belastingen en tarieven omhoog gaan, maar dat staat niet in verhouding tot de 100 euro die wij meer moeten betalen", zegt Brak.

Nuon: tijdelijke verhoging

Waar het fout gaat bij het berekenen van voorschotten is onduidelijk. Nuon ontkent dat er fouten zijn gemaakt. Het bedrijf laat schriftelijk weten dat het berekeningen zelfs steekproefsgewijs dubbel heeft gecontroleerd. 

Nuon stelt verder dat het maar om een tijdelijke verhoging gaat, tot de jaarafrekening over volgend jaar is gedaan. Maar in de brief aan klanten staat niet dat het om een tijdelijke afrekening staat. 

Wie het niet eens is met het nieuwe voorschot, kan dat overigens meestal zelf aanpassen via een app of online. Bij Nuon is dat tijdelijk niet mogelijk in de app. Volgens de woordvoerder is dat vanwege de tariefaanpassingen. 

Bron • RTL Z