Personal finance

Supermarkten gebruiken btw-verhoging niet als melkkoe

04 januari 2019 11:35

Boodschappen doen bij de Jumbo. Beeld © ANP

De supermarkten hebben de verhoging van het btw-tarief niet aangegrepen om de prijzen nog verder te verhogen. Zij verhoogden de prijzen gemiddeld met 3 procent.

Dat blijkt uit gegevens van prijsanalysebedrijf InPrijsVerhoogd.nl (IPV).

3 procent

Vanaf 1 januari is de btw voor de meeste producten in de supermarkt verhoogd van 6 naar 9 procent. Als de supermarkten heel precies de verhoging van 3 procentpunt hadden doorgevoerd, zou dat een prijsstijging van 2,83 procent betekenen. Daar zitten de supermarkten dus niet ver vanaf.

Uit de gegevens blijkt ook dat er wat uitschieters naar boven en naar beneden bijzitten. Dat is volgens Thijs van der Tuin van IPV niet vreemd. "Normaal gesproken wijzigen elke week honderden producten in prijs, dus het is sowieso te verwachten dat er enkele uitschieters naar boven en naar beneden zijn."

Uitkijken met prijsverhogingen

Bovendien zijn in de berekening van het gemiddelde ook prijswijzigingen meegenomen van producten die vallen onder het hoge btw-tarief, dat ongewijzigd is gebleven. Die prijsverschillen hebben dus niets met de btw-verhoging te maken.

Van der Tuin denkt dat supermarkten op dit moment extra voorzichtig zijn met verhogingen. "Omdat iedereen nu extra naar ze kijkt", zegt hij. "Je wilt er als supermarkt niet van beschuldigd worden dat je misbruik maakt van de wijziging in het btw-tarief om je prijzen verder te verhogen."

Niet op hetzelfde moment

De prijsverhogingen zijn trouwens niet bij iedere supermarkt op hetzelfde moment doorgevoerd. Zo is Jumbo al in december begonnen, om alles op tijd af te kunnen krijgen. Albert Heijn verhoogde de prijzen juist pas op 2 januari.

Bron • RTL Z