Personal finance

Omgekeerde wereld: Duitsers komen naar Nederland om te tanken

Harm Hilbolling • 13 november 2018 14:40

Beeld © ANP

Het is heel lang andersom geweest, maar tegenwoordig komen Duitsers in de grensregio vaak naar Nederland om hun tank vol te gooien. Door de lage waterstand in de Rijn wordt er nog maar mondjesmaat benzine aangevoerd, dat zorgt voor tekorten en drijft de Duitse benzineprijzen flink op.

Daardoor zijn brandstofprijzen in de grensregio in Duitsland even hoog of soms zelfs hoger dan in Nederland.

Pomp soms leeg 

Het probleem is dat brandstof in Duitsland in bulk over het water naar depots en daarna over de weg naar de pomp gaat. In Nederland vervoeren we niet zoveel over water. Uit de raffinaderij in Rotterdam gaat de brandstof voornamelijk over land, waardoor de lage waterstand hier veel minder invloed heeft op de aanvoer en de prijzen.

Sommige Pfennings-pompen kunnen leeg raken. Beeld © RTL Z

De tekorten in Duitsland zijn soms nijpend. Bij Shell Pennings in het Duitse Saeffelen net over de grens bij Koningsbosch, waar traditioneel heel veel Nederlanders tanken, wordt zelfs gewaarschuwd dat de benzine op kan zijn.

"Het is inderdaad een groot probleem", zegt een Andrea Fischer, woordvoerder van PM Pfennings, een keten tankstations met zo'n 70 pompen. Door de lage waterstand in de Rijn is de aanvoer van brandstof uit het depot in Keulen een logistieke uitdaging, zegt ze.  

Nederlandse pomphouders blij

Nederlandse pomphouders merken de gevolgen van de tekorten direct, blijkt uit een rondgang van RTL Z.

"Je ziet dat Duitsers weer meer hier gaan tanken", zegt pomphouder Hans Westendorp uit Winterswijk. "De diesel was hier al een tijd goedkoper, maar nu liggen de benzineprijzen ook op hetzelfde niveau als in Duitsland. Sterker nog: soms is het zelfs ietsje goedkoper."

"Het is wel te vroeg om er conclusies uit te trekken, maar ik zie absoluut een omgekeerde beweging", zegt hij. "Niet alleen Duitsers die bij mij komen tanken maar ook Nederlanders die niet meer in Duitsland tanken en dus gewoon hier."

Duitsers treffen soms een lege pomp door brandstoftekorten. Beeld © RTL Z

Profiteren van meer klandizie

Pomphouder José Hoogenkamp uit Millingen aan de Rijn, zo'n 3 kilometer van de Duitse grens, is wel blij met de nieuwe klandizie. "We hebben de afgelopen jaren van alles moeten verzinnen om klandizie te genereren en vooral te houden", zegt ze.

Ze begon een grote wasserette voor dekbedden om wat extra inkomsten te hebben. "Het is nog niet helemaal doorgedrongen tot de automobilisten in Duitsland en Nederland, maar als het langer duurt gaan we er zeker meer van profiteren."

Pomphouder Gerrit Heinen uit De Heurne vindt het ook mooi om te zien. "Ineens staan er op vrijdag en in het weekend rijen bij mij te wachten om te kunnen tanken. Dat was altijd andersom. Ik zie ook weer klanten die ik al heel lang niet meer heb gezien."

Onduidelijk hoe lang het duurt

De grote vraag is of de omkerende beweging van langere duur gaat zijn. Volgens Tom Huyskens van de Bond van Automobielhandelaren en Garagehouders (Bovag) is het te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

"We hebben geen harde cijfers omdat het een trend is die nog maar enkele weken gaande is. Maar van onze leden horen we dat er zeker een trend gaande is", zegt hij.

Volgens meteoroloog Dennis Wilt van Buienradar hoeven de Duitsers voorlopig niet te rekenen op een hogere waterstand. De waterstand in de Rijn wordt vooral bepaald door regen- en smeltwater uit de Alpen. 

De komende twee weken wordt daar nauwelijks neerslag verwacht, zegt Wilt. "Dat heeft allemaal te maken met het omvangrijke hogedrukgebied dat zich uitstrekt vanaf Centraal-Europa tot aan Rusland", zegt hij.

Bron • RTL Z / Harm Hilbolling