Personal finance

Consumentenorganisaties geven Achmea ultimatum om woekerpolis

12 november 2018 16:00

Achmea moet compenseren, vinden de gedupeerden. Beeld ©

Als Achmea niet binnen twee weken wil praten over een compensatieregeling voor woekerpolissen, dagen de Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis de verzekeraar voor de rechter.

De partijen overhandigden vanmiddag een sommatiebrief aan de directie van Achmea op het hoofdkantoor in Zeist.

"We hebben Achmea meerdere malen gevraagd om te komen met een eerlijke compensatieregeling voor hun klanten, maar tot nu weigert het bedrijf dat", vindt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. "Als dat niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks."

Verzekeraar Achmea heeft 800.000 zogenaamde woekerpolissen verkocht. Het gaat om beleggingsverzekeringen van onder andere Avero, Centraal Beheer, FBTO, Interpolis en Zilveren Kruis.

Woekerpolis-affaire

In de jaren negentig en begin 2000 verkochten verzekeraars beleggingsproducten en overlijdensrisicoverzekeringen gekoppeld aan de hypotheek. Ze beloofden consumenten dat zij hiermee tijdens de looptijd van de hypotheek konden sparen.

Dat spaarpotje bleek uiteindelijk niet zo goed gevuld als beloofd, omdat de verzekeraars hoge premies rekenden, die elke maand van de inleg werden afgetrokken. Daar waren consumenten vaak niet van op de hoogte. In totaal zijn ongeveer 7 miljoen van zulke woekerpolissen verkocht.

'Schade van 4 miljard euro'

In 2006 kwam aan het licht dat veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht. Organisaties als de Consumentenbond en Vereniging Woekerpolis proberen gedupeerden sindsdien te helpen om schadevergoedingen te krijgen van de verzekeraars. Zij schatten de schade voor consumenten op circa 4 miljard euro.

Voordat de Consumentenbond en de Vereniging Woekerpolis de sommatiebrief afgaven, hielden de organisaties een 'Woekerpolis Event' in Zeist. Tijdens deze bijeenkomst kregen meer dan duizend consumenten advies om van hun woekerpolis af te komen.

Bron • RTL Z